پارچه پیدوپل چیست؟ طرح پیدوپل یعنی چه؟ با تاریخچه و دلایل محبوبیت پارچه پیدوپل آشنا شوید

پارچه های پیدوپل

در میان پارچه های معروف و مطرح در سال ۲۰۲۰ و به ویژه ۲۰۲۱، نام پارچه پیدوپل که برخی به آن پیردوپل نیز می گویند، به چشم می خورد. ما نیز قصد داریم تا در این مقاله، تاریخچه این پارچه معروف و شیک را به شکل دقیق تری بررسی کرده و علت موفقیت آن در دنیای مد را بهتر توضیح دهیم. در طراحی لباس و پیشبرد صنعت مد، پارچه نقش بسیار مهم و کلیدی را ایفا می کند. در دنیای مد امروزی و به ویژه در چند سال اخیر، شاهد بازگشت پارچه های طرح دار و خاصی هستیم که شاید استفاده از آن ها در دهه های گذشته چندان مرسوم نبوده است. بسیاری از این پارچه ها تاریخ غنی و جذابی دارند و انتخاب آن ها در کنار طرح های مدرن و امروزی، توانسته است مدل های جذابی را به وجود آورد که از آن ها استقبال زیادی شده است. بافت پارچه در بسیاری از مناطق کره زمین، یک المان سنتی محسوب می شود و دنیای مد با تکیه بر ارزش های سنتی و فرهنگی اقلیم های مختلف، توانسته است بخش بزرگی از تنوع مدل های خود را تامین کند.

پارچه های محبوب پیدوپل
پارچه های محبوب پیدوپل

معرفی پارچه پیدوپل Pied de poule : معنی پیردوپل چیست؟ تلفظ صحیح پیردوپل چیست؟

پارچه های پیدوپل، که بیشتر به واسطه کنتراست رنگی سیاه و سفید شناخته می شوند، یکی از محبوب ترین و مطرح ترین پارچه های طرح دار در دنیای مد هستند. این نوع از پارچه ها معمولا برای طراحی و دوخت لباس های گران قیمت و رسمی در نظر گرفته می شوند. بسیاری از طراحان که شیفته طراحی این پارچه هستند، معتقدند که پارچه های پیدوپل هیچ گاه درخشش خود را از دست نمی دهند و طراحی هر لباسی، حتی ساده ترین طرح ها، با کمک این پارچه می تواند به نتایج خیره کننده و جذابی منجر شود. لازم به ذکر است بعضی از افراد به اشتباه برای پیدوپل، لفظ پارچه پیردوپل را به کار می برند، در صورتی که با توجه به املای انگلیسی Pied de poule این عبارت صحیح نیست. با آغاز دهه جدید میلادی نیز به نظر می رسد که استفاده از منسوجات دو رنگ، بار دیگر در دنیای مد احیا شده است و شاید این بهترین فرصت برای بازنگری در پتانسیل های نهفته در پارچه های Pied de poule باشد. طراحی سبک های جدید با الهام از این پارچه جذاب و کنتراست رنگی خیره کننده آن، در واقع فرصتی است که بسیاری از برند های بزرگ دنیا، مانند گوچی، از آن استفاده کرده اند.

 پارچه های محبوب پیدوپل
پارچه های محبوب پیدوپل در فشن

ماسک صورت پارچه ای پیدوپل

پارچه های پیدوپل در زبان فرانسوی تحت عنوان Pied de poule و در زبان انگلیسی تحت عنوان Houndstooth (با معنی تحت الفظی سگ شکاری) شناخته می شوند. مهم ترین ویژگی این پارچه ها، الگوهای متقاطع نخ های عمودی و افقی است که چهارخانه های سیاه و سفید را به وجود می آورد. الگوی ابتدایی بافت این پارچه، در واقع ریزه کاری ها و ظرافت های متمایز قرن ۵۰ میلادی را به یاد می آورد. این نوع از پارچه و طراحی ظریف آن، معمولا برای بانوان سطح بالا ایده آل است. همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد، استفاده از پارچه Pied de poule هیچ گونه محدودیتی ندارد و طراحان می توانند آزادانه از آن در طراحی کراوات، پیراهن، کت، شلوار، بلیزر، جلیقه، پالتو، دستکش و حتی ماسک صورت پارچه ای استفاده کنند. لازم به ذکر است که الگوی هندسی مربعی در متن پارچه های پیدوپل در نمونه های مدرن این پارچه اندکی تغییر کرده است و حالا پارچه های پیردوپل (پیدوپل) با دنیای وسیعی از اشکال هندسی به بازار بازگشته اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز و سبک پوشش خیل عظیم تری از افراد باشند.

ماسک صورت پارچه ای پیدوپل با مشخصات زیر از گالری شمرون عرضه می شود:

  • دولایه پارچه پلی استر و پنبه
  •  قابل شست و شو و استفاده مکرر
  • دارای گیره بر روی بینی جهت پوشش مناسب
  •  الگو اختصاصی برای پوشش مناسب صورت
  •  تنفس راحت در استفاده طولانی مدت
  •  بند کشی مدل گرد
  •  کیفیت دوخت بالا
  • در دو سایز زنانه و مردانه
  • برای خرید ماسک پارچه ای پیدوپل کلیک کنید.

تزئینات مو (کش سر) پیدوپل

«برای خرید کش سر پیدوپل کلیک نمایید»

رد پای پارچه های پیدوپل را امروزه می توان در گوشه و کنار دنیای مد دنبال کرد. در واقع این نوع از پارچه یک نمونه شیک و کلاسیک برای پوشش است که هیچ گاه قدیمی نمی شود. استفاده از آن در کت ها و کیف و کفش، یکی از ترند های محبوب در سال ۲۰۲۰ است. حتی استفاده از این پارچه در طراحی داخلی اتاق نیز با استقبال زیادی روبرو شده است. کوسن ها، مبل ها و صندلی هایی که با کمک پارچه های پیدوپل ساخته شده اند، از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند. اما شاید یکی از عجیب ترین و غیر قابل پیش بینی ترین استفاده ها از پارچه های طرح پیدوپل، استفاده از آن ها در ساخت ماسک های پارچه ای صورت باشد.

پارچه پیدوپل  Pied de poule
پارچه های پیدول (Pied de poule) با دنیای وسیعی از اشکال هندسی به بازار بازگشته اند

ویژگی های پارچه های پیدوپل Pied de poule

یکی از مهم ترین ویژگی های پارچه های پیدوپل این است که الگوی تکرار شونده پارچه را نمی توان به راحتی بر روی آن چاپ کرد. به بیان دیگر پارچه های اصیل و با ارزش پیدوپل چاپی نیستند. طرح های زیبای سطح این پارچه ها نتیجه استفاده از یک الگوی فنی در بافت پارچه است. توضیح این نوع خاص از بافت، بسیار پیچیده و زمان بر بوده و از حوصله این مقاله خارج است.

استفاده از رنگ ها و همچنین در نظر گرفتن مقیاس های مختلف به هنگام دوخت پارچه، می تواند منجر به تولید نمونه های متنوعی از پارچه های پیدوپل شود که با اشکال هندسی مختلف و در اندازه های متفاوت، به بازار عرضه می شوند. هرچه مقیاس های به کار برده شده به هنگام بافت پارچه بزرگتر باشند، اشکال هندسی نهایی روی پارچه نیز واضح و بزرگ خواهند بود. در مقابل، هر چه مقیاس ها کوچکتر باشند، الگوهای نهایی ظریف تر هستند و شاید پارچه از دور یک دست و بدون تفاوت به نظر برسد. استفاده از رنگ های متضاد، مانند سیاه و سفید، و یا رنگ هایی با هارمونی نزدیک تر به هم، مانند قهوه ای و نارنجی و یا آبی روشن و آبی کم رنگ، پایه اصلی تشکیل پارچه های پیدوپل مدرن هستند که زیبایی و جذابیت آن ها خیره کننده است.

ماسک های پارچه ای تزئینی در گالری شمرون:

ماسک های پارچه ای صورت که با هدف محافظت از افراد در برابر ویروس خطرناک کرونا ساخته شده اند، این روز ها به عنوان یکی از اکسسوری های محبوب و خاص در دنیای مد ظاهر می شوند. استفاده از پارچه های طرح پیدوپل در ساخت ماسک های صورت می تواند گامی مثبت برای دوست داران دنیای مد و به ویژه این نوع خاص از پارچه باشد و این فرصت را برای ان ها به وجود آورد تا طرح محبوب خود را با آزادی عمل بیشتری در استایل روزانه شان بگنجانند.

ماسک پارچه ای پیردوپل (پیدوپل)

محبوبیت پارچه های پیدوپل

در کنار دیورDior، برند های بزرگ دیگری مانند تروساردی، گوچی Gucci و البینو در معرفی پارچه های پیدوپل به دنیای مد نقش تعیین کننده ای را ایفا کردند. این نوع از پارچه مورد توجه بسیاری از افراد مشهور قرار گرفته است و به یکی از المان های مهم در کمد لباس افراد خوش استایل و شیک تبدیل شده است. به عنوان مثال، اعضای خانواده سلطنتی انگلیس از این نوع از پارچه در کت ها و لباس های خود استقبال کردند. توجه خانواده سلطنتی انگلیس به این پارچه سبب شد تا محبوبیت و استقبال از این پارچه سرعت و شتاب بیشتری بگیرد. آدری هپبورن، لیدی گاگا و بسیاری از افراد مشهور دیگر نیز از زمان ورود پارچه های پیدوپل از آن ها استقبال کردند. اگر شرلوک هولمز کارآگاه محبوب شما است، پیشنهاد می کنیم نگاه دقیق تری به کلاه او داشته باشید!

 پارچه های پیدوپل درخانه
پارچه های پیدوپل حتی برای استفاده در خانه و دکوراسیون نیز محبوب اند!

مروری بر تاریخچه پارچه های Pied de poule

چوپانان اسکاتلندی در قرن نوزدهم میلادی، مخترعان پارچه های پیدوپل هستند. در آن زمان از پشم برای بافت این پارچه استفاده می شد و لباس های ساخته شده از آن را به عنوان کت و یا روپوش های بیرونی استفاده می کردند. پارچه های مربوط به هر خانواده طرحی متفاوت داشت و این مسئله چندان دور از ذهن نیست. هیچ کدام از دو پارچه بافته شده از مقیاس های مشابه پیروی نمی کرد و بخشی از این مسئله به واسطه عدم پیشرفت تکنولوژی در ان زمان بود. بنابراین هر خانواده، پارچه مخصوص به خود را داشت. تا دهه ۱۹۳۰ میلادی، پارچه های پیدوپل در تونل زمان پنهان شده بودند و نشانه ای از آن ها در دنیایی مد دیده نمی شد.

پارچه های پیدوپل در فشن
پارچه های پیدوپل در فشن

کریستین دیور را می توان یکی از اولین طراحان دنیای مد نامید که پارچه های طرح پیدوپل را به دنیای مد معرفی کرد. او در کلکسیون بهار و تابستان سال ۱۹۴۸ میلادی خود، از پارچه های پیدوپل استفاده کرد. در آن زمان بود که معمولا افراد طبقه بالای جامعه به عنوان مشتریان اصلی این نوع از پارچه شناخته می شدند. این نوع از پارچه نمادی از اشرافی گری و ثروت به شمار می رفت. اما با حضور این پارچه در دنیای مد و استفاده بیش از پیش طراحان از آن، این روند رفته رفته دچار تغییراتی شد. در سال ۱۹۵۹، راجر ویویر طراح معروف کفش فرانسوی، پاشنه های بلند و تیزی را برای کفش های دیور در نظر گرفت که بخش بیرونی آن ها با الهام از پارچه های پیدوپل تزیین شده بودند. شش سال بعد نیز این پارچه ها راه خود را به دنیای کت های لوکس و جذاب باز کردند.

توجه داشته باشید که به کار بردن لفظ «پارچه پیردوپل» صحیح نیست و با توجه به املای انگلیسی این طرح که معادل Pied de poule است، بهتر است نگارش و لفظ صحیح آن که «پارچه پیدوپل» است را به کار ببرید.

منبع: http://hespokestyle.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :