آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی

آداب و رسوم کریسمس

از آداب و رسوم سال نو میلادی و کریسمس چه میدانید؟ کریسمس برای بسیاری از مردم در سرتاسر دنیا، یادآور روز های شادی است که در آن خانواده ها دور هم جمع می شوند. در این ایام تزئینات زیبای درخت کریسمس و غذاهای سنتی و خوشمزه، به خانه ها و سفره ها رنگ و بوی خاصی می بخشد. بسیاری از مردم دنیا، از اواسط ماه نوامبر برای فرا رسیدن کریسمس روز شماری کرده و در تدارک هستند. اما چه تاریخچه ای در پس این تزیینات و غذاها وجود دارد؟ بدیهی است که اگر با تاریخچه ی این آداب و رسوم آشنا شویم، می توانیم راحت تر با آن ها ارتباط برقرار کرده و معنای آن ها را درک کنیم.  

آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی
آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی

تزیین درخت کریسمس: چندین قرن متمادی است که مسیحیان در ایام کریسمس، درختان کاج را تزیین کرده و در محل کار، خیابان و خانه های خود نگه داری می کنند. .بسیاری معتقد هستند که این درخت همیشه سبز، می تواند روح های شیطانی و جادوگران را دور نگه دارد. بنیان گذار رسم تزیین درخت کاج در روز کریسمس را اما باید در کشور آلمان جستجو کنیم. در قرن ۱۶ میلادی، مارتین لوتر که کارشناس الهیات در مذهب پروتستان بوده است، برای اولین بار از شمع های روشن برای تزیین درخت کاج در روز کریسمس استفاده کرد. اما به سبب نزدیک بودن لوتر به مذهب پروتستان، بسیاری از مردم از ادامه ی این روش او سر باز زدند. تا اینکه در نهایت در سال ۱۸۱۵ میلادی این سنت در تمام کشور آلمان و در اوایل قرن بیستم میلادی در تمام جهان پذیرفته شد.  

آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی
آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی

بروزترین زیورآلات مردانه استیل در گالری شمرون

حلقه های سبز گل: آویختن حلقه هایی از شاخه های درخت کاج نیز سنتی است که تاریخچه ی آن به رم باستان باز می گردد. در آن زمان، مردم در آغاز سال جدید به یکدیگر شاخه هایی از درختان همیشه سبز هدیه می دادند تا برای هم سلامتی و شادی پایدار آرزو کنند. با گذشت زمان این شاخه ها، تزیینات دایره ای به خود گرفتند و به مسیح و کریسمس نزدیک تر شدند. شکل دایره ای این گل ها نمادی از شکنجه و زجری است که مسیح متحمل شده است.  اگر این حلقه ها از شاخه های درخت راج درست شده باشد،آنگاه عده ای این حلقه های گل را به تاجی که مسیح مجبور شد بر روی صلیب بر سر کند، مرتبط می دانند. البته امروزه این حلقه های گل بیشتر جنبه ی تزیینی دارند. بسیاری از مردم، در ایام کریسمس این حلقه های گل را بر درب های ورودی خانه های خود نصب می کنند تا علاوه بر زیبایی از مهمانان خود به گرمی استقبال کنند.  

آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی
آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی

غذاهای شب کریسمس: در شب کریسمس خانواده ها در کنار هم جمع شده و غذا بخش مهمی از این مهمانی ها را تشکیل می دهد. بسیاری از مردم دنیا در این شب، بر سر میز های خود بوقلمون و پودینگ مخصوص کریسمس را قرار می دهند. البته بوقلمون در زمان های قدیم به عنوان وعده ی اصلی در شب کریسمس مورد استفاده قرار نمی گرفته است. قبل از آنکه این غذا در حدود ۵۰۰ سال پیش به مردم معرفی شود، بسیاری در این شب از گوشت بز و یا قو برای خوراک های خود استفاده می کردند. هنری هشتم اولین پادشاه انگلسیی ای بود که برای اولین بار در قرن ۱۶ میلادی از گوشت بوقلمون استفاده کرد. پس از آن، ادوارد هفتم استفاده از این غذا را به عنوان یک رسم در شب کریسمس رواج داد. با این وجود بوقلمون تنها در حدود ۶۰ سال است که در میان مردم طرفدارانی به دست آورده است. چرا که پیش از آن به خاطر شرایط بد اقتصادی، مردم یا پول کافی و یا جای کافی برای نگه داشتن یک پرنده ی کامل در یخچال خود را نداشتند.  

آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی
آداب و رسوم کریسمس و سال نو میلادی

هدایای شب کریسمس: سنت هدیه دادن در شب کریسمس به زمان میلاد مسیح باز می گردد. در آن زمان نیز سه دانشمند و پادشاه به مسیح نوزاد هدایایی شامل طلا، نوعی صمغ با ارزش و درخت کندر سرخ هدیه دادند. امروزه این سنت کریسمسی، این زمان از سال را به یکی از دوران پر سود و پرفروش کسب و کار های مختلف تبدیل کرده است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :