علایم کرونا – درمان و جلوگیری از ابتلا به کرونا و هر آنچه در مورد ویروس کرونا باید بدانید!

کرونا ویروس

ویروس کرونا از خانواده ی ویروسی مشترک است که می تواند منجر به بروز بیماری هایی مانند سرماخوردگی معمولی، سندرم حاد تنفسی یا همان سارس و یک بیماری مشابه در خاورمیانه به نام مرس شود. در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، یک ویروس با علائم مشابه با سارس و مرس در کشور چین گزارش شد که خیلی سریع افراد بسیار زیادی را درگیر خود کرد. با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، این ویروس با نام کرونا به جامعه ی جهانی معرفی شد.

بسیاری از گروه های سلامت عمومی، مانند سازمان بهداشت جهانی و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها در آمریکا موقعیت این ویروس را به صورت شبانه روزی بررسی می کند و در عین حال تلاش می کند تا با ارائه ی توصیه های بهداشتی برای جلوگیری و درمان بیماری های ناشی از این ویروس به جهانیان کمک کند.

علائم ویروس کرونا چیست؟

اطلاعات کمی در خصوص ویروس کرونا در دسترس است.
اطلاعات کمی در خصوص ویروس کرونا در دسترس است.

نشانه های و علائم ویروس کرونا یا COVID-19 ممکن است بین دو الی ۱۴ روز پس از ورود ویروس به بدن بروز کند. این علایم عبارتند از تب، سرفه و تنگی نفس. شدت علایم ویروس کرونا می تواند بین خفیف، شدید و یا مرگ بار متغیر باشد. اگرچه مطالعات در راستای درک بهتر ماهیت این بیماری در جریان است، اما به نظر می رسد که اکثر مبتلایانی که این بیماری توانسته است منجر به مرگ آن ها شود، افرادی با سن بالا و یا افرادی با سابقه ی بیماری های زمینه ای تنفسی بوده اند.

اگر علائم  ویروس کرونا را دارید، توجه داشته باشید که ممکن است به انتشار هرچه بیشتر آن کمک کنید. بنابراین بهترین کار این است که ابتدا خود را در خانه قرنطینه کنید و با مراکز درمانی مرتبط تماس بگیرید تا بتوانند به شکل صحیحی به شما رسیدگی کنند. اگر اخیرا سفر بین المللی داشته اید و یا به شهر هایی با خطر ریسک بالا، مانند قم و یا استان گیلان سفر داشته اید، با دکتر خود حتما در میان بگذارید. توجه داشته باشید که ممکن است علائم مشاهده شده به واسطه ی یک سرماخوردگی ساده و یا آنفولانزای فصلی در شما به وجود آمده باشد. با این حال بهتر است با رعایت موارد بهداشتی و حفظ فاصله، خود و عزیزانتان را از خطر این بیماری به شکل کاملی حفظ کنید.

نحوه جلوگیری از ابتلا به کرونا

متاسفانه تا این لحظه هیچ واکسنی برای پیشگیری از ویروس کرونا در دسترس نیست

متاسفانه هیچ واکسنی برای پیشگیری از ویروس کرونا در دسترس نیست. با این حال شما می توانید با انجام کارهای زیر ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهید. اقدامات استاندارد احتیاطی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس های تنفسی، مانند ویروس کرونا به شرح زیر می باشد:

  • دستان خود را به شکل مرتب با آب و صابون بشویید. در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید، از مواد ضد عفونی کننده دست که حاوی الکل هستند استفاده کنید.
  • دهان و بینی خود را بپوشانید. به هنگام عطسه یا سرفه از دستمال و یا آرنج خود استفاده کنید.
  • بیرون از محیط خانه و قبل از شستن دستان خود، تلاش کنید تا از تماس آن ها با چشم، بینی و دهانتان جدا خودداری کنید.
  • از تماس نزدیک با کسانی که بیماری دارند، خودداری کنید.
  • در صورت بیمار بودن، از به اشتراک گذاشتن ظروف، لیوان، ملافه و سایر وسایل خانگی جدا خودداری کنید.
  • سطوحی که اغلب لمس می کنید را به شکل متناوب تمیز و ضدعفونی کنید.
    در صورتی که بیمار هستید در خانه بمانید. از رفتن به سرکار، مدرسه و اماکن عمومی جدا خودداری کنید.
  • نان را در شرایط بهداشتی خریداری و تا منزل حمل کنید و پیش از مصرف تحت حرارت مستقیم قرار دهید
  • از خودردن مواد خوراکی خام و نیم پز اکیدا خود داری کنید
  • میوه و سبزیجات را به خوبی شستشو و گندزدایی کنید
  • پس از مراجعه به منزل کلیه لباس ها ی خود را شستشو و حتما دوش بگیرید
  • اگر در محیط های شلوغ و در تردد هستید حتما از دستکش استفاده کنید و هر چند ساعت آن را تعویض کنید
  • بدون ماسک در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد تردد نکنید
  • سیستم ایمنی بدنتان را با خوردن غذا و مکمل های کمکی تقویت کنید
  • در صورت داشتن بیماری های زمینه ای به هیچ عنوان از منزل خارج نشوید و درقرنطینه بمانید
  • فقط برای خریدهای خیلی ضروری و موارد اجتناب ناپذیر از منزل خارج شوید.
با رعایت این نکات ساده خود و عزیزان خود را از ویروس کرونا در امان نگه دارید
با آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، این ویروس با نام کرونا به جامعه ی جهانی معرفی شد

میوه و خوراکی های مفید برای درمان کرونا

سیر: سیر یک ضد ویروس بسیار قدرتمند است. شما می توانید این ماده ی غذایی را به صورت خام استفاده کنید و یا اینکه به شکل پوره آن را به سوپ ها اضافه کنید. سیر خام خرد شده را می توانید با یک قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید و هر روز از آن میل کنید. سیر یک ماده ی غذایی فوق العاده برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

زنجبیل: زنجبیل می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار کمک کند. شما می توانید زنجبیل را پوره کنید و با اضافه کردن کمی عسل خام و طبیعی به آن، مخلوطی بسیار قوی برای مقابله با ویروس کرونا بسازید.

روغن نارگیل: در غذای روزانه ی خود از روغن نارگیل استفاده کنید. اسید لوریک و اسید کاپریلیک موجود در روغن نارگیل می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ها بسیار کمک کند.

مواد غذایی مانند بادام زمینی، پسته، انگور، زغال اخته، توت فرنگی و شکلات تلخ برای مقابله با عفونت های قارچی و استرس می توانند بسیار کمک کنند. این موارد به تنهایی می توانند سیستم ایمنی بدن را هدف قرار دهند و شما را در برابر حمله ی ویروس های مختلف آسیب پذیر کنند.

ویتامین C: ویتامین C می تواند به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی کند. غذاهای سرشار از ویتامین C مانند فلفل قرمز، فلفل زرد و مکمل های ویتامین C از جمله ملزومات رژیم غذایی برای مقابله با ویروس ها و بیماری های فصلی است.

سایر اقدامات لازم برای مقابله با ویروس کرونا

ویروس کرونا
  • جبران کمبود ویتامین D3 در بدن.
  • برای ارتقای سیستم ایمنی بدن خود، باید روده های خود را سالم نگه دارید. برای این کار باید از ماست و مواد لبنی که پروبیوتیک هستند استفاده کنید. شما همچنین می توانید از برنج و یا کنجاله چغندر استفاده کنید.
  • از شکر سفید و محصولاتی که این ماده ی غذایی در آن استفاده شده است، دوری کنید.
  • مواد معدنی مانند روی و سلنیوم در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این مواد در بادام، تخمه کدو تنبل، دانه های آفتابگردان، آجیل های شیرین به راحتی پیدا می شوند.
  • رعایت رژیم غذایی در کنار ورزش و خواب کافی.

درمان ویروس کرونا

متاسفانه تا به اینجا هیچ درمان خاصی برای ویروس کرونا پیدا نشده است. افراد مبتلا به این ویروس با کمک نیروهای کادر درمانی به تسکین علایم خود می پردازند تا سیکل بیماری به طور کامل طی شود. در موارد شدید، پروسه ی درمان باید با حمایت های پزشکی از عملکرد اندام های حیاتی انجام شود. در صورتی که با افراد آلوده به این بیماری در تماس بوده اید یا به شهر های پرخطر سفر داشته اید، خود را قرنطینه کرده و با ارگان های مرتبط با رسیدگی به بیماران ویروس کرونا تماس حاصل کنید. 

منبع:
https://www.msn.com
https://www.mayoclinic.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :