معرفی نگین کریستال موسانگ (Mosang) و کاربردهای آن ها در زیورآلات

معرفی کریستال های مسانگ و کاربرد آن ها در زیورآلات

الماس های درخشان و شفاف بدون شک یکی از زیباترین سنگ های قیمتی در دنیای زیورآلات هستند که با قرار گرفتن بر روی انگشترها، گوشواره ها و گردنبندها، جلوه آن ها را دو چندان می کنند. الماس ها مدل ها و انواع بسیار مختلفی دارند و برش های متفاوت آن ها در بازتابش نور و شکل ظاهریشان بسیار تاثیر گذار است. با این حال یکی از رایج ترین پرسش ها که کاربران این روزها از موتورهای جستجوگر، مانند گوگل و یاهو می پرسند، این است:” کریستال موسانگ چیست؟”. پیش از آنکه نگین های کریستال موسانگ را معرفی کنیم باید یک نکته را برای همیشه روشن کنیم: مسانگ (Mosang) نوعی کریستال است که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به الماس ها دارند اما چیزی به عنوان الماس موسانگ وجود خارجی ندارد.

مسانگ (Mosang) نوعی کریستال است که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به الماس ها دارند
مسانگ (Mosang) نوعی کریستال است که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به الماس ها دارد

کریستال های موسانگ و الماس از نظر ساختار شیمیایی و همچنین فیزیکی با یکدیگر متفاوت هستند و در نتیجه قیمت های متفاوتی نیز دارند. شفافیت این کریستال ها بسیار زیاد و قابل مقایسه با الماس است، بنابراین شناخت بهتر این سنگ می تواند به شما کمک کند تا در هنگام خرید زیور آلاتی مزین به این سنگ و همچنین زیورآلات الماس نشان، ریسک کمتری داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم تا کریستال مسانگ را به شما معرفی کنیم و کاربردهای آن ها در صنعت ساخت زیورآلات را مورد بررسی قرار دهیم. در انتهای این مقاله پاسخ به یک پرسش روشن خواهد بود:” آیا کریستال های Mosang همزاد الماس هستند؟”

کریستال مسانگ

کریستال موسانگ چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نیز بدان اشاره شد، موسانگ الماس نیست، بلکه نوعی کریستال و سنگ قیمتی منحصر به فرد است و درست مانند الماس، در طبیعت بسیار نادر می باشد. این کریستال حتی با سنگ های شبه الماس، مانند زیرکونیوم نیز تفاوت هایی دارد. در سال های اخیر، کریستال مسانگ به عنوان یکی از جایگزین های اصلی الماس در صنعت ساخت زیورآلات مطرح شده است.

کریستال های Mosang دو عامل بسیار مهمی را که اکثر خریداران الماس در جهان به آن توجه می کنند، در خود دارند: استاندارد های بالا به همراه هزینه کم و توجه به حقوق انسانی در استخراج سنگ ها. حتما تا به حال عبارت سنگ های کثیف یا الماس های خونین به گوشتان خورده است. در بسیاری از کشورهای درگیر جنگ و همچنین اردوگاه های کار اجباری، نیروهای شورشی به تجارت الماس مشغول بوده اند. سنگ های الماسی که در چنین شرایطی استخراج شده و تراش خورده اند و سپس به منظور تامین اسلحه و نیازهای مالی نیروهای شورشی وارد بازار اقتصاد جهانی شده اند را الماس های خونین می نامند.

 موسانگ الماس نیست، بلکه نوعی کریستال و سنگ قیمتی منحصر به فرد است
موسانگ الماس نیست، بلکه نوعی کریستال و سنگ قیمتی منحصر به فرد است

تاریخچه کریستال موسانگ Mosang

در سال ۲۰۰۰ قانونی در این راستا وضع شد که بر مبنای آن، تمامی برند ها و شرکت های تامین کننده الماس در جهان باید در خصوص شرایط استخراج سنگ ها شفاف سازی کرده و به خریداران اطمینان دهند که منبع تامین سنگ های قیمتی آن ها، بر اساس المان های اخلاقی و مدنی مدیریتی می شود. این امر در تولید و استخراج کریستال های موسانگ به شکل دقیق رعایت می شود.

اولین بار هنری موسانگ (که این کریستال نیز به نام او ثبت شده است) این کریستال ها را در دهانه یک شهاب سنگ کشف کرد و سپس با شناسایی ترکیبات معدنی، توانست آن را در آزمایشگاه باز آفرینی کند. آزمایشگاه ها منبع تشکیل و استخراج این کریستال ها هستند.

 اولین بار هنری موسانگ (که این کریستال نیز به نام او ثبت شده است) این کریستال ها را در دهانه یک شهاب سنگ کشف کرد
اولین بار هنری موسانگ (که این کریستال نیز به نام او ثبت شده است) این کریستال ها را در دهانه یک شهاب سنگ کشف کرد

انگشترهای زنانه گالری شمرون

ساختار کریستال موسانگ Mosang

کریستال Mosang معمولا ساختار بی عیب و نقصی دارد و بسیار شفاف است. بیشتر آن ها در بازه رنگی d و F هستند. این بدان معناست که در دل کریستال و درست مانند آنچه در الماس های اصل اتفاق می افتد، معمولا رنگ غالب خاکستری است.

 کریستال Mosang معمولا ساختار بی عیب و نقصی دارد و بسیار شفاف است.
کریستال Mosang معمولا ساختار بی عیب و نقصی دارد و بسیار شفاف است.

از آنجایی که مسانگ ها در آزمایشگاه ساخته و طراحی می‌شوند، برش آنها معمولا ایده آل است. عیار این کریستال ها معمولا در قیمت نهایی آن ها اثر گذار است اما هیچگاه قیمت تمام شده کریستال به اندازه قیمت یک الماس واقعی نخواهد بود. یک حلقه سولیتر مزین به کریستال های Mosang یک قیراطی چیزی در حدود هزار دلار ارزش دارد و با افزایش هر قیراط، قیمت نهایی حلقه چیزی در حدود ۱۰۰۰ دلار افزایش می یابد. 

کاربردهای کریستال مسانگ در ساخت زیورآلات

کریستال Mosang نیز در شکل های مختلف و مشابه با الماس های اصل، مانند شکل های گلابی، گرد درخشان، آسچر، زمردی، مارکی، بیضی و کوسنی برش می خورد. به همین جهت است که استفاده از این کریستال در ساخت بسیاری از زیورآلات زنانه، مانند حلقه های سولیتر، گردنبند آویزی، گوشواره ها و دستبند های تک، با قیمت های به مراتب پایین تر از زیورآلات الماس نشان، مورد توجه است. در انتخاب زیورآلاتی که هر روز استفاده می کنید، این کریستال ها می توانند جایگزین های به مراتب بهتر و امن تری نسبت به الماس ها باشند. این کریستال ها به اندازه الماس مقاوم هستند و سختی آن ها ۹.۲۵ است.

کریستال موسانگ  به اندازه الماس مقاوم است و سختی آن ها 9.25 است.
کریستال موسانگ به اندازه الماس مقاوم است و سختی آن ها ۹.۲۵ است.

این در حالی است که سختی یک الماس واقعی ۱۰ می باشد. اگر به دنبال زیورآلاتی با زیبایی و درخشندگی الماس هستید اما از فرایند استخراج الماس های واقعی، هزینه بالا و یا احتمال گم شدن آن ها در طول روز مطمئن نیستید، کریستال های مسانگ می توانند انتخاب بسیار ایده الی برای شما باشند.

تفاوت بین حلقه‌های مزین به مسانگ و الماس

الماس ها و کریستال های Mosang در ساختار و ویژگی های خود، تفاوت های بسیار زیادی دارند. ما در این بخش برخی از مهم ترین آن ها را بررسی خواهیم کرد:

  • سختی: سنگهای قیمتی با مقیاس سختی Mohs درجه بندی می شوند. الماس، یکی از سخت ترین مواد روی زمین دارای درجه سختی ۱۰ است. کریستال Mosang کمی پایین تر از آن بوده و دارای درجه سختی ۹.۲۵ است، که قوی تر از زمرد یا یاقوت می باشد.
  • رنگ: اگرچه الماس های درخشان و رنگی در زیبایی منحصر به فرد هستند اما یک الماس بی رنگ و درخشان از قیمت و ارزش بالاتری برخوردار است. کریستال موسانگ نیز هم به شکل بی رنگ و هم در رنگ های صورتی، سبز و زرد در بازار وجود دارد.
  • درخشش: ضریب شکست کریستال های Mosang از الماس بالاتر است و این به معنای درخشش عالی و بیشتر این کریستالها، نسبت به سایر سنگ های هم قیمت در بازار می باشد.  
تفاوت بین حلقه‌های مزین به مسانگ و الماس

آیا کریستال های مسانگ کدر می‌شوند؟

کریستال های مسانگ از یک ماده معدنی طبیعی به نام سیلیکون کاربید رشد می کند. این ماده در تماس با مواد آرایشی، لوسیون، عطر و یا هر نوع آلودگی دیگری کدر نمی شود و تغییر رنگ نمی دهد. درخشش، رنگ و وضوح این کریستال ها برای مدت زمان بسیار زیادی ثابت می ماند و در نتیجه جواهرات مزین به این سنگ احتیاج به تعویض یا پرداخت ندارند.

آیا کریستال های موسانگ می شکند یا خش بر می دارد؟

درجه سختی این کریستال ها چیزی برابر با ۹.۲۵ است. درست مانند الماس ها، این کریستال ها نیز در برابر آسیب های فیزیکی، مانند شکستن و یا خش برداشتن، مقاوم هستند. در واقع مقاومت آن ها در مقایسه با سنگ های قیمتی همچون یاقوت و زمرد بیشتر است. به همین دلیل، استفاده از آن ها در حلقه نامزدی و دستبند های عروسی در جهان رواج دارد.

آیا کریستال های مسانگ دوستدار محیط زیست هستند؟

امروزه جامعه جهانی نسبت به محیط زیست و آسیب های محتمل هر محصولی که استفاده می کند، حساس تر است. از آنجایی که این نگین ها در آزمایشگاه تولید می شود، می تواند برای افرادی که به دنبال سنگ هایی به زیبایی الماس اما سازگار با محیط زیست هستند، انتخاب مناسبی باشد. این نگین ها بدون حفر زمین و آسیب به آن تولید و استخراج می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :