مفهوم نماد مار در زیورآلات

نماد مار در زیورآلات به چه معناست؟

در حالی که اکثر افراد از مارها می ترسند و ترجیح می دهند هیچگاه در زندگی واقعی خود با مارها روبرو نشوند، اما از زیورآلاتی که به شکل مار طراحی شده اند، استقبال می کنند. به بیان دیگر، مارها یکی از محبوب ترین موتیف ها در طراحی زیورآلات هستند. مارها همچنین یکی از اولین سمبل هایی هستند که به دنیای زیورآلات وارد شدند و به باورها و موضوعات مختلف اشاره می کنند. رد پای مارها را می توان در زیورآلات پادشاهان و امپراتورهای مختلف دنیا در زمان های قدیم جستجو کرد؛ اما چرا زیورآلات مار تا این حد محبوب هستند؟ استفاده از نماد مار در زیورآلات چه مفهومی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم به این پرسش ها پاسخ دهیم.

زیورآلات مار - انگشتر طرح مار
زیورآلات مار – انگشتر طرح مار

استفاده از نماد مار در زیورآلات

مار می تواند نمادی از قدرت، تولد دوباره و زایش باشد. با این حال، فرهنگ های مختلف در طول تاریخ، تعابیر متفاوتی از مارها داشتند. در ادامه با تفکیک کردن دیدگاه ها، در خصوص این موضوع بیشتر توضیح خواهیم داد:

  • مفهوم مار در مصر باستان: مصریان باستان به احتمال زیاد اولین افرادی بودند که از زیورآلات مار استفاده می کردند. در این دوران، مارها نماد خانواده های سلطنتی بودند. در نتیجه، حضور این نماد در جواهرات فرعون ها و همسرانشان، چندان دور از انتظار نیست. فرعون ها معمولا آویزی مزین به نماد مار بر گردن داشتند و در تاج خود نیز از شمایل این حیوان استفاده می کردند. مصریان نه تنها از نماد مار در زیورآلات پادشاهان خود استفاده می کردند، بلکه نمادی از این حیوان را بر روی قبر فرعون ها و همسرانشان و دیوارهای اهرام ثلاثه حکاکی می کردند تا نشان دهند در این مکان یک فرد سلطنتی دفن شده است.

مفهوم مار در رم و یونان باستان: برداشت یونانیان از سمبل مار در طول دوران تغییر کرده است. در ابتدا یونانیان معتقد بودند که مارها نماد شیطان و زندگی زیر زمینی هستند. به مرور زمان، این باور تغییر کرد و در اواسط دوران امپراطوری رومیان، مارها به نمادی از حفاظت و شفا تبدیل شدند. در نهایت نیز مردمان روم و یونان به این اعتقاد دست یافتند که مارها نمادی از رشد و زایش هستند. رومیان و یونانیان معتقد بودند هرکسی که زیورآلات مار به همراه داشته باشد، از همه بیماری ها نجات پیدا می کند. آنها همچنین به گردن بیماران خود، آویزهایی با نماد مار می آویختند و معتقد بودند که این کار، هر گونه بیماری را شفا می دهد.

زیورآلات مار- انگشتر طرح مار
زیورآلات مار- انگشتر طرح مار
  • نماد مار در زیورآلات دوران رنسانس: مارها در بسیاری از نقاشی ها، نمایشنامه ها، معماری ها و حتی لباس ها و اکسسوری های مردمان این دوران، دیده می شوند. در مشهور ترین آثار به جا مانده از این دوران، مارها نمادی از شیطان و خطرات ناشی از همنشینی با وی هستند.
  • مفهوم مار در زیورآلات دوران ویکتوریا: اگرچه مارها به شکل گسترده ای در زیورآلات مورد استفاده قرار می گرفتند، اما در دوران ویکتوریا استفاده از زیورآلات مزین به نماد مارها، تنها مخصوص طبقه اشراف جامعه بود. حلقه نامزدی پرنس آلبرت و ملکه ویکتوریا، مثال بارز این حقیقت است. حلقه نامزدی این دو شخصیت مشهور تاریخ، یک نگین سبز رنگ زیبا و درخشان است که در میان موتیفی از مار قرار گرفته است. بسیاری از متخصصان این انگشتر را نماد عشق جاودانه می دانند.
نماد مار در زیورآلات
نماد مار در زیورآلات

مفهوم نماد مار در عصر معاصر

استفاده از زیورآلات مزین به موتیف های مار در دنیای معاصر نیز رواج دارد. در عصر حاضر، خرید انگشتر مار و یا خرید گردنبند مار نشانه ای برای از زندگی دوباره، تغییر و زایش محسوب می شود. افرادی که به دنبال یک تغییر بزرگ در زندگی خود هستند، مانند ازدواج، مهاجرت و یا شروع یک کار جدید، بیش از سایرین می توانند با زیورآلات مزین به موتیف مارها، ارتباط برقرار کنند. از سویی دیگر، مارها می توانند نمادی از محافظت باشند و ترکیب آن ها در زیورآلاتی که معنای خاصی دارند، مانند هدایا و یا حتی انگشتر نامزدی، بسیار پرمفهوم خواهد بود. هدیه گرفتن زیور آلاتی که مزین به موتیف مارها هستند نیز می تواند به این معنا باشد که شما برای شخص هدیه دهنده بسیار عزیز هستید و وی مایل است از شما و احساس میانتان محافظت کند.

مارها یکی از نماد های اصلی برند بولگاری

موتیف مار، هسته اصلی طراحی زیورآلات برند بولگاری محسوب می شود. دستبند ها، گوشواره ها و گردنبند هایی که این برند با الهام از بدن ظریف و کشیده مار طراحی کرده است، از جمله محصولات بسیار پرطرفدار برند بولگاری محسوب می شوند. برند بولگاری اولین بار در سال ۱۹۴۰ از موتیف مار در طراحی زیورآلات کلکسیون خود استفاده کرد. این ابتکار با استقبال فراوان روبرو شد. بدین ترتیب، مار به یکی از نماد های اصلی برند بولگاری تبدیل شد. به مرور زمان رد پای بدن ظریف مارها در ساعت های برند بولگاری، دستبند ها و گردنبند های جذاب و خاص این برند مشهود شد. ترکیب ظرافت های بدن مار با سنگ های قیمتی و تکنیک های نوین ساخت زیورآلات، حوزه ای است که طراحان برند بولگاری در آن استاد هستند.

به عنوان مثال، در تصویر زیر گردنبندی با نماد مار از برند بولگاری را می بیند که طراحی مینیمال و در عین لوکس و خاصی دارد. بدن مار سه دور به دور گردن پیچیده است و در هر لایه، طراحان از برش های متفاوتی از الماس ها استفاده کرده اند. این گردنبند بسیار مشابه با ترند گردنبند های خوشه ای است که در تابستان سال گذشته مورد توجه بود و ترکیب این ترند با طراحی بدن مار، ابتکار خلاقانه ای است که طراحان برند بولگاری به خوبی از پس آن برآمده اند. نمونه جنجالی مشابه، دستبند بسیار خاص و زیبایی است که الیزابت تیلور در سال ۱۹۶۲ و در فیلم کلئوپاترا به دست داشت. این دستبند با بدنه مار بسیار خاص و زیبا طراحی شده بود و استایل ملکه مصر باستان را به خوبی تکمیل می کرد.

نماد مار در زیورآلات
نماد مار در زیورآلات

زیورآلات مار و نگاه به طبیعت در سال ۲۰۲۲

گرمایش زمین و بحران های زیست محیطی مدتی است که توجه بسیاری از دولتمردان و شخصیت های بزرگ و تاثیرگذار را به خود جلب کرده است. بدیهی است که دنیای مد نیز تحت تاثیر این امر، تغییراتی را در خود ایجاد کند. استفاده از شمایل حیوانات، گل ها و ستاره ها ترندی است که در طی دو سال اخیر، به وضوح دنیای مد را تحت تاثیر قرار داده است. طراحان دنیای مد معتقد هستند استفاده از این نماد ها در زیورآلات میتواند آگاهی جمعی را نسبت به طبیعت افزایش دهد و انسان را به داشتن رفتاری بهتر با طبیعت دعوت کند. بدهی است که در چنین شرایطی، استفاده از زیورآلات با نماد مارها بیش از پیش مورد توجه عموم قرار بگیرد.

حالا برند های بزرگ و شناخته شده ای همچون بولگاری از موتیف های مارها به شکل گسترده ای در طرح های خود استفاده می کنند. به شکل مشابه، طراحان کمتر شناخته شده نیز از با الهام از این حیوان اسرارآمیز، طرح های زیبا و جذابی را خلق می کنند. بدین ترتیب، شما با دنیای متنوعی از زیورآلات مزین به موتیف مارها روبرو هستید. شما می توانید به راحتی برای بودجه خود، گوشواره مار و یا دستبند مار مورد علاقه خود را در بازار پیدا کنید.

در نهایت …

ما در این مقاله یکی از رایج ترین، قدیمی ترین و پر رمز و راز ترین نماد ها در دنیای زیورآلات را بررسی کردیم. نماد مار، از قرنها پیش در زیورآلات و جواهرات استفاده شده است. جوامع و فرهنگ های مختلف در طول تاریخ، برداشت های متفاوتی از این نماد داشتند. در ابتدا، مار نماد شیطان محسوب می شد، چرا که بر اساس داستان های نقل شده در تورات و انجیل، شیطان در کسوت یک مار، ادم و حوا را وسوسه کرد.  به مرور زمان، این برداشت از نماد مار تغییر کرد. در برهه هایی از تاریخ، مار نماد محافظت بود چرا که این باور قدیمی وجود دارد هر کجا که مار باشد، گنجی در خاک نهفته است. همچنین بسیاری از فرهنگ ها، مار را نماد زایش و تغییر می دانند. چرا که این حیوان هر چند سال یک بار، پوست می اندازد و دوباره متولد می شود.

نماد و مفهوم مار در زیورآلات
نماد و مفهوم مار در زیورآلات

زیورآلات دنیای معاصر نیز بی تاثیر از این برداشت های گوناگون نیست. به بیان دیگر، یک برداشت واحد از نماد مار در دنیا وجود ندارد، بلکه فرهنگ ها و کشورهای مختلف با توجه به پیشینه تاریخی خود، برداشت های متفاوتی از این نماد می توانند داشته باشند. مسلما، مارها با هر منظوری که در زیورآلات استفاده شوند یکی از محبوب ترین نماد ها هستند و سرمایه گذاری بر روی خرید گردنبند مار و یا خرید دستبند مار، شما را پشیمان نخواهد کرد.

منابع:

https://thediamondreserve.com/what-does-snake-jewelry-symbolize/

https://www.latelita.com/blogs/news/snakes-serpent-jewellery-a-history-meaning-and-their-

symbolism#:~:text=One%20of%20the%20oldest%20symbols,popular%20and%20timeless%20jewellery%20motifs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :