چرا مدل پیدوپل یا پیردوپل Pied de poule ترند سال ۲۰۲۱ شده؟

پارچه های مدل پیدوپل یکی از معروف ترین و محبوب ترین پارچه های طرح دار در سراسر جهان هستند که معمولا در لباس های پاییزه و زمستانی مورد توجه قرار می گیرند. این مدل پارچه که در ایران با نام پیردوپل یا پیردوپول شناخته شده و در زبان فرانسه به آن طرح Pied de poule میگویند از تکرار یک الگوی ثابت دو رنگ (معمولا مشکی و سفید) در کنار هم شکل می گیرند. چهارخانه هایی با لبه های شکسته مهم ترین ویژگی طرح های ایجاد شده بر روی این پارچه ها هستند. با توجه به گسترش محبوبیت روزافزون این نوع از پارچه در دنیای مد و به ویژه ترند شدن لباس ها و مانتوها – هودی و ماسک پیدوپل در سال ۲۰۲۰، بسیاری از طراحان و برند ها بار دیگر به آرشیو های قدیمی خود رجوع کرده و تلاش کردند تا با ترکیب رنگ های مختلف و همچنین تکنیک های بافت متفاوت، شکل های بدیع و جذابی از پارچه های پیدوپل را برای عاشقان و طرفداران دنیای مد عصر حاضر طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به وجود آورند.

 پارچه های طرح پیدوپل یکی از معروف ترین و محبوب ترین پارچه های طرح دار در سراسر جهان هستند
پارچه های طرح پیدوپل یکی از معروف ترین و محبوب ترین پارچه های طرح دار در سراسر جهان هستند

نتیجه آن، لباس های زمستان، پالتوها، مانتوهای طرح پیددوپل و حتی ماسک های پارچه ای صورت بود که به لطف حضور ویروس کرونا در دنیا، بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. ما در این مقاله به بررسی ویژگی های بارز پارچه های پیددوپل، نقش آن ها در دنیای مد امروزی و همچنین شیوه استفاده از آن در استایل های مختلف، خواهیم پرداخت.

اما پیردوپل چیست؟ مدل پیردوپل یعنی چه؟ تلفظ صحیح پیردوپل چیست؟


پارچه های پید دو پل یا همان Pied de poule تلفظ صحیحش “پید دو پل” میباشد و سایر تلفظاتی که در ایران برای این مدل پارچه رواج دارد یک تلفظ اشتباه میباشد. این طرح از تکرار یک نقش واحد در یک صفحه به وجود می آید. پارچه های

پیدوپل در زبان فرانسوی تحت عنوان Pied de poule و در زبان انگلیسی تحت عنوان Houndstooth (با معنی تحت الفظی سگ شکاری) شناخته می شوند. مهم ترین ویژگی این پارچه ها، الگوهای متقاطع نخ های عمودی و افقی است که چهارخانه های سیاه و سفید را به وجود می آورد. الگوی ابتدایی بافت این پارچه، در واقع ریزه کاری ها و ظرافت های متمایز قرن ۵۰ میلادی را به یاد می آورد. این نوع از پارچه و طراحی ظریف آن، معمولا برای بانوان سطح بالا ایده آل است. همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد، استفاده از پارچه Pied de poule هیچ گونه محدودیتی ندارد و طراحان می توانند آزادانه از آن در طراحی کراوات، پیراهن، کت، شلوار، بلیزر، جلیقه، پالتو، دستکش و حتی ماسک صورت پارچه ای استفاده کنند. لازم به ذکر است که الگوی هندسی مربعی در متن پارچه های پیدوپل در نمونه های مدرن این پارچه اندکی تغییر کرده است و حالا پارچه های پیردوپل (پیدوپل) با دنیای وسیعی از اشکال هندسی به بازار بازگشته اند تا بتوانند پاسخگوی نیاز و سبک پوشش خیل عظیم تری از افراد باشند. بسیاری بافتن این پارچه را به کاشی کاری شبیه کرده اند. طرح های ایجاد شده بر روی پارچه ها، با توجه به الگوی بافت آن ها ممکن است متفاوت باشد، اما هیچ گاه شکاف و یا همپوشانی میان طرح های ریز و ظریف پارچه وجود ندارد. پارچه های اصیل پیدوپل همگی از بافت طرح های ظریف در کنار هم شکل می گیرند و از نظر ارزش و کیفیت با نسخه های چاپی آن ها بسیار تفاوت دارند.

  پارچه های پیدوپل از تکرار یک نقش واحد در یک صفحه به وجود می آید
پارچه های پیدوپل از تکرار یک نقش واحد در یک صفحه به وجود می آید


پارچه های پیدوپل در ابتدا در اسکاتلند شکل گرفته و رواج داشتند. به واسطه بافت فشرده پارچه، لباس هایی با طرح پیدوپل مناسب آب و هواهای سرد و مرطوب این مناطق بود. جالب است بدانید که خانواده های اسکاتلندی اصیل با توجه به طرح پارچه های بافته شده در خانواده خود، شناخته می شدند. این بدان سبب است که ساختار هیچ دو پارچه پیدوپل بافته شده، هیچ گاه کاملا شبیه به یکدیگر نیست. در طول دهه ۱۹۳۰، الگوی پیدوپل یا چهارخانه توسط طبقات بالای جامعه به عنوان نمادی از ثروت پذیرفته شد. ادوارد هشتم، شاهزاده ولز، اولین کسی بود که این الگو را در شنل های خود استفاده کرد. در دهه ۱۹۴۰، کریستین دیور اولین کسی بود که این الگو را به مجموعه های خود وارد کرد و توانست توجه بسیار زیادی را به سمت خود جلب کند.

آیا طرح پیدوپل یا پیردوپل مردانه هم هست؟ آیا استفاده از طرح پیدوپل توسط آقایان رواج دارد؟

در دهه ۱۹۶۰ ، آن کلین پارچه های پیدوپل را در خط تولید لباس مردانه احیا کرد. پس از آن و در دهه ۱۹۹۰ میلادی خانه های مد مانند Chanel و لویی ویتون از پارچه های پیدوپل در مجموعه های خود استفاده کردند. در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز الکساندر مک کوئین با استفاده از پارچه های طرح Pied de poule و تم پرنده در کلکسیون خود توانست نگاه بسیاری از منتقدین را خیره کند. پس این طرح مختص خانم ها نبوده و آقایان میتوانند بدون هیچ نگرانی از این ترند استفاده کنید و از زیبایی خیره کننده آن لذت ببرید. در صورتی که تمایل دارید از این طرح بیشتر بدانید پیشنهاد میکنیم مقاله “پارچه پیدوپل چیست؟ طرح پیدوپل یعنی چه؟ با تاریخچه و دلایل محبوبیت پارچه پیدوپل آشنا شوید” را که قبلا داخل سایت قرار داده ایم مطالعه کنید.

پارچه های پیدوپل در صنعت مد
پارچه های پیدوپل در صنعت مد

لباس پیدوپل که با استفاده از این پارچه ها دوخته می شوند، هیچ گاه قدیمی نمی شوند. موفقیت این طرح از پارچه ها تا حدی است که حتی از آن ها در صنعت ساخت خودرو و همچنین طراحی داخلی خانه ها و اتلیه های هنری نیز استفاده می شود.

پارچه های طرح Pied de poule : ترندی پر طرفدار طی سال ۲۰۲۱

اگر هفته مد پاریس و لندن را از نزدیک دنبال کرده باشید، متوجه حضور پارچه های طرح دار در کلکسیون های پاییزه و زمستانه سال ۲۰۲۱ خواهید شد. در میان تمامی طرح ها و ایده های بدیع طراحان لباس، پارچه های طرح Pied de poule با شکوه و جذابیت فراوان خود توانسته اند توجه بسیار زیادی را جلب کنند. کت، بلوز، کیف و کفش، مانتو، اکسسوری ها و حتی ماسک پیدوپل از جمله مواردی هستند که بسیاری از برند های بزرگ برای پاییز و زمستان امسال در نظر گرفته اند. شاید استفاده از کت های پیدوپل شما را به یاد فیلم های قدیمی و یا حتی کمد لباس های مادربزرگتان بیاندازد. جالب است بدانید که ظاهر این طرح ها اگرچه قدیمی هستند اما در میان جوان ها بسیار طرفدار پیدا کرده اند. بسیاری معتقد هستند که گردش به عقب دنیای مد طی سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ توانسته اند طراوت و جنب و جوش زیادی را در میان دنبال کنندگانش به وجود آورد. این طرح از پارچه های سنتی اسکاتلند در رنگ ها و طرح های مختلف، حتی توانسته اند راه خود را به کمد لباس سلبریتی هایی همچون ناتالی پورتمن و تیلور سوئیفت و یا اعضای خانواده سلطنتی، مانند کیت میدلتون باز کنند.

محبوبیت پارچه های پیدوپل در میان خانواده های سلطنتی
محبوبیت پارچه های پیدوپل در میان خانواده های سلطنتی

چگونه از لباس های طرح پیدوپل در زمستان امسال استفاده کنیم؟

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد، پارچه های طرح پیدوپل که در ایران آن را با نام اشتباه مدل پیردوپل در میان بانوان بسیار محبوب هستند؛ آن ها هیچ گاه از مد خارج نمی شوند؛ برای هر مناسبتی قابل استفاده هستند و تقریبا با هر لباسی به زیبایی ترکیب می شوند. این طرح از پارچه یک الگوی نساجی دوگانه است. ما اغلب آن را به رنگ سیاه و سفید می بینیم، اما طراحان مد امروزه آن را با تنوع چند رنگ به فروش می رسانند. ما در اینجا به معرفی چند ایده برای استفاده از لباس هایی با طرح پیدوپل یا پیردوپل در استایل های مختلف و روزمره خواهیم پرداخت:

  • اگر به دنبال یک استایل رسمی و اداری هستید، پارچه های پیدوپل باعث می شوند تا شما چشم نوازتر به نظر بیایید. به عنوان مثال، می توانید ژاکتی با طرح پیدوپل سیاه و سفید را امتحان کنید و آن را با پیراهن سفید بپوشید و با افزودن دامن تنگ و بلند مشکی، ظاهر خود را کامل کنید. خرید مانتو پیردوپل در کنار شلوار و کیف و کفش مشکی نیز می تواند یک استایل شیک و رسمی را برای شما رقم بزند.
  • برای شرکت در مهمانی ها و دورهمی های دوستانه، می تواند یک دامن کوتاه با طرح پیدوپل را با جوراب شلواری زمستانی مشکی و یک تاپ خاکستری و یا مشکی امتحان کنید. فراموش نکنید که کیف و کفش چرم در کنار پارچه های پیددوپل می توانند انتخابی بسیار جسورانه باشند که استایلی منحصر به فرد را برای شما به وجود می آورند.
استایل های زمستانه جذاب با استفاده از پارچه های پیدوپل
استایل های زمستانه جذاب با استفاده از پارچه های پیدوپل

ماسک پارچه ای و تزیینات مو طرح پیدوپل از گالری شمرون

ویژگی های ماسک صورت پارچه ای مدل پیددوپل گالری شمرون:

  • ماسک صورت پارچه ای طرح پیدپل
  •  دولایه پارچه پلی استر و پنبه
  •  قابل شست و شو و استفاده مکرر
  • دارای سیم بر روی بینی جهت پوشش کامل بینی
  • دارای گیره برای تنظیم کش بر روی گوش ( جدید )
  •  الگو اختصاصی برای پوشش مناسب صورت
  •  تنفس راحت در استفاده طولانی مدت
  •  بند کشی مدل گرد
  • دارای گیره بر روی بینی جهت پوشش مناسب
  •  کیفیت دوخت بالا
  • در دو سایز زنانه و مردانه
  • دارای کش مو ست ماسک
  • ماسک زنانه به همراه کش مو، ۵۴۰۰۰ تومان
  • ماسک زنانه تک ۲۵۰۰۰ تومان
  • کش مو تک ۲۹۰۰۰ تومان
  • پارچه های طرح Pied de poule با رنگ های مختلف و در ترکیب با شلوار جین و کفش های ورزشی نیز می توانند یک استایل مدرن خیابانی جذاب و خاص را برای شما رقم بزنند. خرید مانتو پیدوپل، کت و یا پالتوهایی با این طرح می توانند انتخاب بسیار مناسبی برای زمستان امسال باشند. توصیه می کنیم که از پارچه های پشمی با طرح پیدوپل استفاده کنید. این نوع از پارچه ها به واسطه گرما و زیبایی خود می توانند ترکیب آرام، مدرن  و خاصی را برای استایل شما رقم بزنند.
    • استفاده از اکسسوری های پیدوپل نیز می تواند ایده ای جالب برای پاییز و زمستان امسال باشد. استفاده از این طرح از پارچه بیشتر در شال گردن ها، روسری ها و دستکش ها طرفدار دارد. انتخاب یک شال گردن طرح پیدوپل در کنار پالتویی به رنگ سفید، خاکستری و یا مشکی می تواند هارمونی رنگ جذابی را به وجود آورد. استفاده از رژلب های قرمز تند در کنار شال گردن هایی با طرح پیدوپل نیز ایده جالبی است که می تواند زیبایی و ظرافت زنانه شما را چندین برابر کند.
استایل های شیک با استفاده از پارچه های پیدوپل
استایل های شیک با استفاده از پارچه های پیدوپل

با توجه به گسترش روزافزون بیماری کرونا، بسیاری از برند ها بخشی از خط تولید خود را به دوخت و ارائه ماسک های صورت پارچه ای اختصاص داده اند. به نظر می رسد که طرح پارچه پیددوپل برای ماسک های صورت پارچه ای در پاییز و زمستان ۲۰۲۰ بسیار مورد توجه قرار بگیرد. این طرح از پارچه به واسطه هم خوانی و هارمونی رنگی که با روزهای خاکستری پاییز و زمستان دارد و همچنین به دلیل همخوانی آن با استایل های مختلف، می تواند انتخاب مناسبی برای روزهای کرونایی امسال باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :