با سنگ اونیکس و علل محبوبیت آن در صنعت ساخت زیورآلات آشنا شوید!

سنگ اونیکس در ساخت زیورآلات

چه چیزی بیشتر از یک سنگ صیقلی، درخشان و خوش رنگ می تواند طراحی نهایی یک انگشتر یا گردنبند را تکمیل کند؟ دنیای سنگ های قیمتی و کریستال های رنگی بسیار متنوع است و گستره بزرگی از مدل ها با قیمت های مختلف را شامل می شود. سنگ اونیکس یکی از سنگ های زینتی است که این روزها در طراحی و ساخت زیورالات بسیار مورد توجه قرار می گیرد. رنگ های مشکی و سفید این سنگ رایج تر و محبوب تر هستند و استفاده از آن ها در انگشترهای مردانه و زنانه، گردنبند های زنانه  و اکسسوری های مردانه بسیار رواج دارد.

  سنگ اونیکس در طراحی و ساخت زیورآلات بسیار مورد توجه است.
سنگ اونیکس در طراحی و ساخت زیورآلات بسیار مورد توجه است.

اونیکس در گذشته سنگی بسیار گران قیمت بوده و نیاکان ما از آن به عنوان سنگ محافظ استفاده می کردند. با این حال، امروزه اونیکس در مقایسه با سایر سنگ های گران موجود در بازار، قیمت مناسب تری دارد و به همین دلیل در مقیاس گسترده از این سنگ در ساخت زیورآلات استفاده می شود. ما در این مقاله قصد داریم این سنگ تزئینی محبوب را به شما معرفی کنیم و در خصوص خرید و نگه داری از این سنگ نکاتی را مرور کنیم.

اونیکس در گذشته سنگی بسیار گران قیمت بوده و نیاکان ما از آن به عنوان سنگ محافظ استفاده می کردند.
اونیکس در گذشته سنگی بسیار گران قیمت بوده و نیاکان ما از آن به عنوان سنگ محافظ استفاده می کردند.

اونیکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

سنگ های اونیکس در واقع مجموعه ای از سنگ های کلسدونی هستند. کالسدون نوعی ماده معدنی از جنس سیلیکات است و کلسیت ترکیب اصلی سازنده این سنگ می باشد. کلسیت در سنگ های دیگری همچون مرمر و گرانیت نیز حضور دارد. اونیکس معمولا از لایه های رنگی مختلف تشکیل می شود و این امر یکی از مهمترین پارامترها در زیبایی این سنگ به شمار می رود. عقیق کارلین نوع دیگری از این سنگ است که از لایه های قرمز و سفید تشکیل می شود و در گروه سنگ های اونیکس رنگی نایاب قرار می گیرد. با این حال اونیکس نواری یا اونیکس سیاه و سفید یکی از انواع بسیار محبوب این سنگ است که در ساخت زیورآلات غالبا مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ های اونیکس در واقع مجموعه ای از سنگ های کلسدونی هستند.
سنگ های اونیکس در واقع مجموعه ای از سنگ های کلسدونی هستند.

بر خلاف باور عموم که معتقد هستند اونیکس تنها در رنگ های مشکی و سفید در طبیعت وجود دارد، این سنگ گستره متنوعی از رنگ ها را شامل می شود. اونیکس به شکل طبیعی در مناطق مختلف جهان پیدا می شود اما کشورهای هند، اندونزی، استرالیا، چین و کشورهای آمریکای جنوبی به عنوان مراکز اصلی استخراج این سنگ شناخته می شوند.

نمونه زیورآلات زنانه گالری شمرون:

مزایای اونیکس در ساخت زیورآلات

نماد گرایی در صنعت ساخت زیورآلات و همچنین توجه به خواص درمانی در استفاده از سنگ های مختلف، از دیرباز تا کنون رواج داشته است. در این راستا، نیاکان ما سنگ اونیکس را سنگی برای ذهن می دانستند. آن ها معتقد بودند که اونیکس می تواند به کاهش استرس، ایجاد تعادل در ذهن و بهبود حافظه کمک کند. همچنین بسیاری معتقد بودند که قرار گرفتن اونیکس در مجاورت بدن می تواند اختلالات عصبی را بهبود ببخشد. در بسیاری از فرهنگ ها نیز از اونیکس برای دور کردن بدبینی و روابط ناخوشایند از افراد استفاده می شد. فرهنگ های مختلف از اونیکس همچنین برای کاهش غم و اندوه و کمک به افراد برای کنار آمدن با مرگ و جدایی استفاده می کردند.

 در بسیاری از فرهنگ ها نیز از اونیکس برای دور کردن بدبینی و روابط ناخوشایند از افراد استفاده می شد.
در بسیاری از فرهنگ ها نیز از اونیکس برای دور کردن بدبینی و روابط ناخوشایند از افراد استفاده می شد.

از نظر تاریخی، نیاکان ما معتقد بودند که اونیکس می تواند به درمان بیماری های پوستی و زخم های بدن کمک کند. به همین دلیل است که بسیاری از اقوام گذشته از اونیکس به عنوان سنگ محافظ استفاده می کردند و معتقد بودند این سنگ می تواند بسیاری از طلسم ها را نیز از بین ببرد.

نمونه زیورآلات مردانه گالری شمرون:

کاربرد اونیکس در ساخت زیورالات

اونیکس سنگی زیبا و فاخر است و زیورآلات مزین به این سنگ بسیار جذاب و شیک هستند. به طور معمول استفاده از سنگ های سیاه در زیورآلات می تواند توجه بسیار زیادی را به خود جلب کند، چرا که سنگ های تیره در طبیعت نایاب هستند. به واسطه ماهیت خود، سنگ های مشکی می توانند کنتراست فوق العاده خاصی را با فلزات سرد، مانند استیل و نقره، ایجاد کنند و به همین سبب است که استفاده از آن ها در طراحی زیورآلاتی از این جنس بسیار رواج دارد.

کاربرد سنگ اونیکس در ساخت زیورآلات

اونیکس معمولا دارای رنگ خنثی است و به همین دلیل با هر نوع لباسی و هر نوع استایلی به خوبی ست می شود. استفاده از زیورآلات اونیکس در استایل های روزانه و یا حتی در جواهرات بسیار کاربردی، مانند حلقه های ازدواج، بسیار رایج است. حلقه های ازدواج مشکی در سال ۲۰۲۱ محبوبیت روز افزونی را تجربه کرده اند و جدای از آن، استفاده از زیورآلات مشکی در میان آقایان بسیار محبوب است. اونیکس می تواند انتخاب بسیار ایده الی برای تکمیل طراحی این دسته از زیورآلات باشد. در کنار زیبایی چشمگیر، قیمت مناسب اونیکس می تواند به گستره بزرگی از طرفداران سنگ های قیمتی کمک کند تا از زیبایی این سنگ در زیورآلات خود بهره مند شده و لذت ببرند. با این حال، شایان ذکر است که این سنگ چندان بادوام نیست و در نگهداری از آن باید جانب احتیاط رعایت شود.

چگونه از اونیکس مراقبت کنیم؟

اونیکس در نظام رتبه بندی Mohs، از رتبه ۷ برخوردار است. این عدد بسیار مهم است چرا که سنگ هایی با درجه سختی کمتر از ۷ مقاومت بسیار کمی دارند و به راحتی توسط گرد و خاک نیز خراشیده می شوند. هفت درجه سختی کوارتز است و اونیکس نیز به واسطه ترکیبات شیمیایی خود، سنگی سخت محسوب می شود. با این حال در اثر ضربه، این سنگ می تواند به راحتی ترک خورده و یا حتی بشکند.

سنگ اونیکس در نظام رتبه بندی Mohs، از رتبه 7 برخوردار است.
اونیکس در نظام رتبه بندی Mohs، از رتبه ۷ برخوردار است.

برای تمیز کردن این سنگ، می توان از محلول آب گرم و صابون و یک برس نرم استفاده کرد. پس از شستشوی سنگ، اطمینان حاصل کنید که صابون کاملا از سطح سنگ پاک شده است. سپس این سنگ را کاملا با استفاده از یک حوله نرم خشک کنید. استفاده از پاک کننده های قوی تری مانند اولتراسونیک برای سنگ های قیمتی مانند اونیکس توصیه نمی شود، چرا که این تکنیک ها به راحتی می توانند به سنگ و ساختار درونی آن آسیب وارد کنند.

بهتر است زیورالات اونیکس خود را در یک پارچه نخی یا مخملی و به صورت جداگانه، نگهداری کنید.
بهتر است زیورالات اونیکس خود را در یک پارچه نخی یا مخملی و به صورت جداگانه، نگهداری کنید.

بهتر است زیورالات اونیکس خود را در یک پارچه نخی یا مخملی و به صورت جداگانه، نگهداری کنید. این کار نه تنها از خاک گرفتن سنگ جلوگیری می کند بلکه از آسیب های محتمل توسط سایر زیورآلات نیز به می کاهد.  همچنین بهتر است جواهرات اونیکس را به دور از تماس مستقیم با مواد شیمیایی، مانند شوینده ها، سفید کننده ها و لوازم آرایشی، نگه دارید. درست مانند زیورالات نقره، توصیه می شود که در هنگام فعالیت های بدنی، مانند ورزش، پیاده روی و شنا در استخر یا آب دریا، از پوشیدن زیورآلات اونیکس خودداری کنید. این امر به ویژه در خصوص انگشترها و حلقه های اونیکس باید رعایت شود؛ چرا که حلقه ها کمتر از گوشواره ها و گردنبند ها در معرض تماس با مواد شیمیایی و ضربه هستند.

به هنگام خرید زیورآلات اونیکس موارد زیر را به خاطر بسپارید:

  • مراقب زیورآلات تقلبی باشید: به هنگام خرید زیورآلات اونیکس، مراقب سنگ های تقلبی باشید. در برخی از موارد، رنگ سیاه سنگ در اثر بهسازی آن با کمک روش های حرارتی به وجود می آید و در واقع رنگ طبیعی سنگ نیست. از سویی دیگر، ممکن است از سایر سنگ های کم ارزش مشکی طبیعی در ساخت زیورآلات استفاده شود. از اصالت نگین اونیکس زیورآلات خود اطمینان حاصل کنید.
  • سطح نگین اونیکس را بررسی کنید: این سنگ قیمتی باید سطحی صیقلی داشته باشد، کمی شفاف به نظر برسد و نور را به خوبی از سطح خود منعکس کند. این سنگ قیمتی نباید هیچ گونه ترک یا خراشی در سطح خود داشته باشد و کار گذاری آن بر روی پایه، در قطعه مورد نظر، باید تمیز و دقیق انجام شده باشد.
  • به طراحی زیورآلات توجه کنید: قیمت زیورآلات مزین به اونیکس بیشتر با توجه به طراحی بدنه خود قطعه تعیین می شود و وزن اونیکس چندان تاثیری در قیمت نهایی ندارد. قطعات بزرگتر اونیکس ممکن است کمی قیمت کار را افزایش دهند اما بیش از ۷۵ درصد از قیمت این دسته از زیورآلات به مواد اولیه و نوع طراحی قطعه مورد نظر بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :