سلامت پوست و مو در قرنطینه

سلامت پوست و مو در قرنطینه

ویروس کرونا تقریبا تمامی کشورهای جهان را مورد حمله قرار داده است و سبب شده است تا بسیاری از مردم جهان روزهای خود را در قرنطینه ی خانگی بگذرانند. دورکاری، نگه داری از فرزندان و در شرایطی نگه داری از افراد بیمار، شرایط ویژه ای را برای بسیاری از ما در سراسر دنیا به وجود آورده است و به طبع بسیاری از روتین های عادی زندگی ما را نیز تغییر داده است.

در چنین شرایطی اولین و مهم ترین قدم حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده است. این مهم با رعایت نکات بهداشتی، تغذیه ی سالم و ماندن در خانه امکان پذیر است. در این میان رعایت سلامت پوست و مو در قرنطینه، شاید در اولویت بسیاری از ما نباشد و شاید حتی دسترسی به بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی که به طور معمول برای رسیدگی به پوست و مو از آن ها استفاده می کردیم نیز ممکن نباشد. ما در این مقاله تلاش می کنیم تا با معرفی چند نکته ی مهم و مفید در خصوص سلامت پوست و مو به شما کمک کنیم تا در دوران قرنطینه، که امکان دسترسی به کرم ها و سایر مواد بهداشتی و آرایشی وجود ندارد، نیز بتوانید به موها و پوست خود رسیدگی مناسبی را داشته باشید.

استرس مهمترین عامل تهدید کننده سلامت پوست و مو در این روزها

مهم ترین عامل مخرب موثر بر پوست و مو در این شرایط بحرانی، استرس می باشد. حتی در شرایط عادی نیز استرس های روزمره بر سلامت بدن،  پوست و مو اثر می گذارند. ویروس کرونا شرایطی مملو از استرس را به وجود آورده است و می تواند بر روی پوست و مو شما تاثیر مخربی را ایجاد کند. به طور مثال در این شرایط پوست خسته تر از همیشه به نظر می رسد و همینطور افزایش ریزش مو و یا شکستگی مو از ساقه را شاهد هستند. بنابراین تلاش کنید تا جای ممکن از اخبار منفی دوری کنید و در طول روز زمانی را به یوگا و مدیتیشن اختصاص دهید.

استرس های روزمره بر سلامت بدن،  پوست و مو اثر می گذارند
استرس های روزمره بر سلامت بدن، پوست و مو اثر می گذارند

نوشیدنی های مناسب برای سلامت پوست و مو:

اولین نکته مهم، مصرف مقدار کافی آب در طول روز است. هشت لیوان در طول روز می تواند غلظت خون را کاهش دهد، چین و چروک های پوست را از بین ببرد و همچنین سبب شادابی بیشتر پوست شود. بهتر است هر روز صبح ناشتا یک لیوان اب هم دمای اتاق بنوشید. پیش از خواب نیز بهتر است از دمنوش های طبیعی مانند به لیمو و چای بابونه استفاده کنید.

این دم نوش ها ارامش بخش هستند و سبب می شوند تا خوابی آرام و راحت داشته باشید. این امر برای سلامت پوست و مو در قرنطینه بسیار مهم است. توجه داشته باشید که داشتن خواب کافی نیز در سلامت پوست و مو در قرنطینه و در نتیجه داشتن پوستی شاداب بسیار مهم و کلیدی است. به بهانه ی تعطیلات و یا دورکاری، روتین خواب خود را تغییر ندهید.

اولین نکته مهم، مصرف مقدار کافی آب در طول روز است
اولین نکته مهم، مصرف مقدار کافی آب در طول روز است

سبزیجات، میوه ها و کربوهیدرات ها:

مصرف سبزیجات و میوه ها در دوران قرنطینه ی خانگی اهمیت بسیار زیادی دارد. این دسته از مواد خوراکی می توانند به ارتقای سیستم ایمنی بدن کمک کنند، به هضم غذا کمک کنند، چربی سوزی را افزایش دهند و برای سلامت پوست و مو بسیار موثر واقع شوند. همچنین در این دوران، عده ای از افراد مصرف کربوهیدرات ها را به شدت کاهش می دهند. آن ها معتقد هستند که این امر به جلوگیری از چاقی و افزایش وزن در دوران قرنطینه کمک می کند.

توصیه می شود از جایگزین هایی مانند نان سبوس دار و یا نان جو استفاده کنید، چرا که سبوس و غلات برای پوست و مو بسیار مفید هستند. همچنین مصرف برنج در وعده ی ناهار برای دو یا سه روز در هفته نیز توصیه می شود. فراموش نکنید که بدن شما برای سالم نگه داشتن پوست و مو ها به کربوهیدرات ها احتیاج دارد.

استفاده از ماسک های طبیعی در دوران قرنطینه:

در دوران قرنطینه ی خانگی طبیعی است که عده ای از ما به کرم ها، ماسک ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی دسترسی نداشته باشیم و در واقع روتین ما برای رسیدگی به پوست و موها دستخوش تغییراتی شود. ما در اینجا به معرفی چند ماسک خانگی، که با استفاده از وسایل معمول و رایج در خانه درست می شوند، تلاش می کنیم تا به شما در راستای داشتن مو و پوستی سالم در این دوران کمک کنیم.

استفاده از ماسک های طبیعی در دوران قرنطینه
استفاده از ماسک های طبیعی در دوران قرنطینه

ماسک هویج و عسل:

برای تهیه ی این ماسک، یک عدد هویج را رنده کرده و آن را با عسل مخلوط کنید. اگر پوست شما خشک است، چند قطره روغن زیتون را نیز می توانید به این ترکیب اضافه کنید. صورت خود را به خوبی بشویید، به گونه ای که هیچ ماده ی آرایشی بر روی آن نباشد. سپس به مدت بیست دقیقه الی نیم ساعت ماسک را بر روی پوست خود قرار دهید و پس از آن ماسک را با اب ولرم از پوست خود بشورید.

بهتر است پس از استفاده از این ماسک، تا مدتی از مواد آرایشی استفاده نکنید تا ماسک بتوانید تاثیر خود را به صورت کامل بر روی پوست بگذارد.  عسل موجود در این ماسک می تواند به شادابی پوست کمک کند، روغن زیتون نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه می کند و در نتیجه کمک می کند تا از سلامت پوست خود در قرنطینه اطمینان پیدا کنید. شما همچنین می توانید از روغن زیتون برای ماساژ پوست کف سر خود نیز بهره ببرید. روغن زیتون می تواند به رفع شوره و همچنین موخوره کمک کند و رشد مو ها را افزایش دهد.

ماسک سفیده تخم مرغ:

سفید تخم مرغ خاصیت ضد التهابی دارد، می تواند منافذ پوست را ببندد و قرمزی پوست را نیز به شکل قابل توجهی کاهش دهد. برای تهیه ی این ماسک باید در ابتدا سفیده تخم مرغ را از زرده آن جدا کرده و کمی هم بزنید. چند قطره آبلیمو تازه به آن اضافه کنید. این ماسک را به مدت بیست دقیقه بر روی پوست تمیز صورت خود قرار دهید. پس از بیست دقیقه معمولا این ماسک بر روی پوست خشک می شود، بنابراین تلاش کنید تا در حین استفاده از آن از صحبت کردن، غذا خوردن و یا هر فعالیت دیگری که می تواند سبب حرکت اجزای صورت شما شود، پرهیز کنید تا به پوست صورت آسیبی وارد نشود. شما می توانید ماسک را با آب ولرم از صورت خود بشوید.

مصرف ماسک های خانگی در دوران قرنطینه
مصرف ماسک های خانگی در دوران قرنطینه

ماسک آرد ذرت:

آرد ذرت ماده ی بسیار مفید و ارزان قیمتی است که در این روزها به راحتی در دسترس می باشد. آرد ذرت برای افرادی که از آلرژی های فصلی رنج می برند و یا دچار سوختگی در پوست خود شده اند، می تواند بسیار مفید باشد. افرادی که دارای پوستی چرب هستند می توانند آرد ذرت را با کمی آب خنک و گلاب مخلوط کنند. بهتر است در ابتدا یک استکان از مخلوط آب و گلاب را بر روی حرارت ملایم گذاشته و دو قاشق از آرد ذرت را به آن اضافه کنید. پس از آنکه مخلوط آرام آرام جوشید و غلیظ شد، زیر حرارت را بسته و صبر می کنیم تا مخلوط خنک شود.

پیش از آنکه ترکیب سفت شود، با یک قاشق چوبی یا برس های مخصوص ماسک های صورت آن را بر روی پوست صورت خود قرار دهید. هرگز برای این کار از یک وسیله فلزی استفاده نکنید، چرا که فلز داغ می شود و می تواند پوست را بسوزاند. نیم ساعت تا چهل دقیقه صبر کنید تا ماسک بر روی پوست صورت شما خشک شود. پس از آن می توانید ماسک را با آب شسته و پاک کنید. این ماسک برای از بین بردن سموم پوست صورت بسیار عالی و مفید است. افرادی با پوست های خشک می توانند از ترکیب آرد ذرت  و شیر خنک استفاده کنند.

منابع:
http://www.euro.who.int
https://www.acneskinsite.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :