زیورآلات استیل، انتخابی هوشمندانه (از تاریخچه تا مزایا)

مزایا و تاریخچه زیورآلات استیل

 

استیل ضد زنگ یکی از آلیاژ های بسیار محبوب در صنعت ساخت زیورآلات است. این فلز ترکیبی از کروم، نیکل و تیتانیوم است و به نسبت مقاومت و ماندگاری بالای خود، ارزان قیمت بوده و کاربرد فراوانی دارد. زیورآلات استیل این روزها محبوبیت بسیار زیادی در جهان کسب کرده است و رد پای استفاده از این آلیاژ خارق العاده را می توان در بسیاری از نمایش های مد، کلکسیون های زیورآلات و مجله های دنیای مد دید. ما در این مقاله قصد داریم تا تاریخچه زیورآلات استیل را به شکل مختصر بررسی کنیم و سپس مزایای استفاده از این خانواده از زیورآلات را معرفی کنیم. تا پایان این مقاله، به یک پرسش مهم و اساسی پاسخ خواهیم داد: چرا خرید زیورآلات استیل ایده خوبی است؟

 گردنبند چند ردیفه چندلیر، یکی از زیورآلات استیل گالری شمرون
گردنبند چند ردیفه چندلیر استیل از گالری شمرون

تاریخچه زیورآلات استیل

مهمترین عامل محبوبیت زیورالات استیل در دنیای امروز، خصوصیات فیزیکی آن ها است. استیل آلیاژی بسیار مقاوم و با دوام است. این آلیاژ در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بسیار بیشتری از نقره دارد. از سویی دیگر، درخشش سطح استیل می تواند زیبایی فلزاتی مانند طلا و نقره را به جواهرات ببخشد و از این روی، انتخابی محبوب در میان جواهرسازان به شمار می رود. علاوه بر تمامی موارد فوق، باید به قیمت به نسبت ارزان این آلیاژ نیز اشاره کرد که ضمن حفظ زیبایی قطعات مختلف زیورالات، قیمت تمام شده آن ها را نیز به شکل قابل توجهی کاهش می دهد. به همین دلیل است که بسیاری استیل را سوپرمن دنیای فلزات می نامند.

 گوشواره نامتقارن قفل و کلید طرح بولگاری، از جمله زیورآلات استیل گالری شمرون
گوشواره نامتقارن قفل و کلید طرح بولگاری از گالری شمرون

آلیاژ استیل در ابتدا در سال ۱۸۲۱ کشف شد. در ابتدا از استیل در موارد صنعتی، مانند ماشین سازی، ساخت لوازم خانگی، راه آهن، ساخت وسایل نقلیه و مواردی مشابه، استفاده می شد. پس از آن، جواهرسازان متوجه ویژگی های بارز این فلز، و به ویژه ماندگاری آن، شدند. در سال ۱۸۴۷ استیل در ساخت ساعت ها مورد توجه قرار گرفت. در همین زمان بود که لوئیس – فرانسوا کارتیر برند خود را در فرانسه تاسیس کرده بود و از این آلیاژ تازه شناخته شده در آن زمان، در ساخت ساعت های مردانه خود بهره برد. به مرور، نقش استیل ضد زنگ در ساخت زیورآلات پر رنگ تر شد.

 انگشتر زنانه قلب و نگین استیل از گالری شمرون
انگشتر زنانه قلب و نگین استیل از گالری شمرون

در دهه ۱۹۸۰ میلادی، دستبند استیل، انگشتر استیل، گوشواره ها و گردنبندها از جمله قطعاتی بودند که در مدل های مختلف در دنیای مد عرضه می شدند. محبوبیت ساعت های مچی از جنس استیل ضد زنگ، مهمترین عامل در رشد محبوبیت زیورآلات استیل بود. در همین زمان بود که از سوی پزشکان استفاده از جواهرات استیل به افرادی با پوست های حساس، به ویژه حساسیت هایی به فلز نیکل، توصیه شد. نیکل در نقره استرلینگ و طلای کمتر از ۱۴ قیراط وجود دارد و استفاده از این دسته از زیورآلات را برای افرادی با پوست های حساس، سخت و یا حتی غیر ممکن می سازد.

  گردنبند استوانه عطر استیل از گالری شمرون
گردنبند استوانه عطر استیل از گالری شمرون

مقایسه استیل ضد زنگ با طلا و نقره

استیل غالبا با طلا مقایسه می شود. این دو المان مهم در صنعت ساخت زیورآلات از ماندگاری بالایی برخوردار هستند اما قیمت پایین استیل در مقایسه با طلا، برگ برنده ای برای زیورآلات استیل محسوب می شود. افرادی که به دنبال زیورآلات ماندگار هستند اما بودجه ای محدود دارند بیشتر به سمت زیورآلات استیل کشیده می شوند. از سویی دیگر، افرادی که به دنبال زیورآلات کاربردی و مقاوم هستند اما از گم شدن آن ها می ترسند، استیل را به طلا ترجیح می دهند.

گردنبند چند ردیفه استیل از گالری شمرون
گردنبند چند ردیفه استیل از گالری شمرون

به دلیل شباهت های ظاهری، استیل ضد زنگ گاها با نقره استرلینگ نیز مقایسه می شود. از نظر ظاهری استیل در مقایسه با نقره، رنگ خاکستری تیره تری دارد. در کنار این تفاوت ظاهری، نقره در برابر رطوبت، مواد شیمیایی، مواد شوینده و حتی عرق بدن، زنگ می زند. بنابراین استفاده از زیورآلات نقره در طول روز می تواند در طولانی مدت آسیب هایی را متوجه زیورآلات کند. استیل ضد زنگ از این خطرات مصون است و بسیاری مهم ترین علت موفقیت این آلیاژ در صنعت ساخت زیورالات را دوام بالای این فلز می دانند.

 گوشواره زنانه حلقه رزگلد استیل از گالری شمرون
گوشواره زنانه حلقه رزگلد استیل از گالری شمرون

کاربردهای استیل ضد زنگ در زیورآلات مردانه و زنانه

استیل ضد زنگ در میان زیورآلات مردانه محبوبیت بیشتری دارد. این آلیاژ بهترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب برای زیورآلات خشن و بادوام مردانه است. بازتابش سطح نور از بدنه صیقلی این زیورآلات در ترکیب با پارچه، چرم و کریستال های قیمتی می تواند ترکیب های خیره کننده ای را به وجود آورد. زیورهای استیل مردانه، با مدل های بسیار متنوع، یکی از ترند های رایج در سال ۲۰۲۱ هستند.

گردنبند مردانه طرح شیر  از زیورآلات استیل گالری شمرون
گردنبند مردانه طرح شیر از گالری شمرون

زیورآلات استیل مردانه گالری شمرون:

در دنیای زیورآلات زنانه نیز استیل مورد توجه است. از این فلز در ساخت گوشواره ها، دستبند ها و انگشترها استفاده می شود. ترکیب زیبایی و درخشش استیل در کنار سنگ های قیمتی، کریستال های رنگی و با کیفیت و همچنین موادی مانند چرم ها و پارچه ها طرح های خلاقانه ای از زیورآلات زنانه را به وجود آورده است. مانند نمونه های مردانه،مدل های زنانه نیز یکی از ترند های رایج در سال های قبل بوده اند و امسال نیز با معرفی مدل های جدید توانسته اند جایگاه خود را در دنیای مد حفظ کنند.  

انگشتر مردانه استیل از گالری شمرون
انگشتر مردانه استیل از گالری شمرون

زیورآلات استیل چه مزایا و معایبی دارند؟

اگرچه جواهرسازان، استیل را به عنوان سوپرمن فلزات می شناسند، اما مانند هر آلیاژ دیگری، استیل نیز مزایا و معایب خود را دارد. در این بخش به شکل خلاصه، به بررسی مزایا و معایب این آلیاژ محبوب خواهیم پرداخت.

انگشتر مردانه حلقه ساده استیل از گالری شمرون
انگشتر مردانه حلقه ساده استیل از گالری شمرون

مزایای استیل ضد زنگ عبارتند از:

  • دوام و ماندگاری بالا: شما می توانید یک انگشتر استیل یا دستبندی از این جنس را بدون نگرانی از آسیب دیدن و یا از بین رفتن آن، هر روز استفاده کنید. این آلیاژ زنگ نمی زند و به راحتی دچار آسیب های فیزیکی نمی شود.
  • ترند روز: زیورالات مردانه و زنانه استیل با هر استایل و سبک پوششی مطابقت دارند و شما می توانید از آن ها در هر مراسم و موقعیتی به راحتی استفاده کنید. استفاده از زیورآلات استیل همچنین محدود به رده سنی خاصی نمی شود.
  • مقرون به صرفه: در کنار درخشش ظاهری، تنوع مدل ها و دوام بالا، زیورالات استیل از قیمت مناسبی برخوردار هستند. این ویژگی سبب شده است تا گروه بزرگی از طرفداران این زیورآلات درخشان و جذاب بتوانند به گستره وسیعی از زیورآلات مورد علاقه خود دسترسی داشته باشند.
گردنبند مردانه طرح King  استیل در دو رنگ از گالری شمرون از جمله زیورآلات محبوب
گردنبند مردانه طرح King استیل در دو رنگ از گالری شمرون

مهم ترین معایب زیورالات استیل عبارتند از:

  • مستعد فرورفتگی:  یکی از معایب این زیورالات این است که آن ها در مجاورت با اشیای نوک تیز و یا در اثر ضربه مستعد فرو رفتگی هستند. به همین سبب است که غالبا توصیه می شود در محفظه ای جداگانه و به دور از سایر زیورآلات نوک تیز نگهداری شوند. همچنین به هنگام استفاده از آن ها در طول روز باید جانب احتیاط را رعایت کنید.
  • جزئیات در ساخت زیورآلات:  این فلز در مقابل طلا و نقره سختی بیشتری دارد بنابراین ایجاد جزئیات ظریف، مانند پیچش ها و المان های تزئینی کوچک، بر روی سطح آن ها غالبا دشوار و غیر ممکن است. به همین سبب است که معمولا ظاهری مینیمال دارند. اگر به جزئیات در زیورآلات خود علاقه مند هستید، نقره و طلا انتخاب به مراتب بهتری برای شما می توانند باشند. 
 زیورالات استیل معمولا ظاهری مینیمال دارند
زیورالات استیل معمولا ظاهری مینیمال دارند

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد، خرید اکسسوری های استیل مردانه و زنانه یکی از ترند های رایج در سال ۲۰۲۱ است. مجموعه بزرگی از طرح ها و مدل های مختلف برای انگشترها و گردنبند  استیل و همچنین دستبندها و گوشواره های استیل به بازار ارائه شده اند که می توانند به خوبی پاسخگوی طیف وسیعی از سلیقه ها و نیاز ها باشند. اگر شما نیز به این دسته از زیورالات علاقه مند هستید خرید آن ها را در سال ۲۰۲۱ به شما توصیه می کنیم.

منبع: https://quickjewelryrepairs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :