تاثیر سبک زندگی والدین بر سلامت فرزندان، حتی در بزرگسالی آن ها

تاثیر سبک زندگی والدین بر سلامت فرزندان، حتی در بزرگسالی آن ها

ما نمی توانیم والدین خود، شغل آن ها و وضعیت سلامتی آن ها را انتخاب کنیم. ما حتی در کودکی نمی توانستیم برای آن ها در خصوص عاداتشان مانند سیگار کشیدن و یا عادات غذایی آن ها تصمیم بگیریم و نظر بدهیم. اما باید بدانید که مطالعات اخیر دانشمندان نشان داده است که تمام این عادات می تواند بر روی زندگی ما و وضعیت سلامتی ما حتی در بزرگسالی تاثیر بگذارد. در مطالعات اخیر یک گروه تحقیقاتی، که بر روی ۲۱ هزار شرکت کننده از ۱۳ کشور اروپایی انجام شده است، وضعیت فعلی شرکت کنندگان در زمینه سیگار کشیدن، چاقی و تمایل آن ها به ورزش بررسی شده است.  سپس از این شرکت کنندگان، که همگی بالای ۵۰ سال سن دارند، در خصوص عادات والدینشان در زمان کودکی آن ها در زمینه های نوشیدن الکل و یامصرف دخانیات پرسش هایی شده است.

21-13-things-your-kids-principal-wont-tell-you-neglect

نتایج این تحقیقات نشان داده است که عادات والدین، در زمانی که فرزندان آن ها ۱۰ ساله بوده اند، می تواند بین ۳۱ درصد تا ۷۸ درصد در وضعیت سلامتی آن ها در بزرگسالی، تاثیر داشته باشد.  در این میان در برخی از کشور ها این میزان تاثیر گذاری بیشتر بوده است: چک (۷۸ درصد)، آلمان (۷۲ درصد)، اسپانیا (۷۰ درصد)، فرانسه (۶۶ درصد)، اتریش (۶۴ درصد). هرچند در برخی از کشور ها این میزان تاثیر گذاری کمتر از ۵۰ درصد بوده است: بلژیک (۳۱ درصد)، هلند(۳۴ درصد) و سوییس (۴۱ درصد). نحوه ی تاثیر گذاری عادات والدین بر سلامتی فرزندانشان را به دو دسته ی عمده می توان تقسیم کرد. اولین دسته در واقع همان شرایط ناسالم و سطح پایین زندگی کودک است که می تواند به فقر در بزرگسالی منجر شود. این امر می تواند سلامتی شخص را تحت تاثیر قرار دهد. دسته ی دوم در واقع بر عوامل ژنتیکی و بیماری های ارثی دلالت دارد که از والدین به فرزندان در طول نسل ها می رسد. البته  این دسته از عوامل ارثی تنها به بیماری های ژنتیکی ختم نمی شود، عادات بد زندگی و آموزش های غلط والدین نیز می تواند از آن ها به فرزندان منتقل شده و تاثیر زیادی بر وضعیت سلامتی آن ها بگذارد.به عنوان مثال، تحقیقات ما نشان داده است که اگر والدین در زمان کودکی فرزندان خود سیگار بکشند، احتمال آنکه آن کودک در بزرگسالی به سراغ سیگار برود، بسیار زیاد است. این موضوع برای تمام کشور ها، به جز کشور سوئد، در این تحقیق صادق بوده است. از طرفی دیگر افرادی که از چاقی رنج می برند، احتمال آنکه در کودکی شاهد سیگار کشیدن والدین خود و یا مصرف نوشیدنی های الکلی توسط آن ها بوده باشند، بسیار زیاد است. چاقی شرکت کننده ها در کشور های آلمان، اتریش، یونان و دانمارک بیشتر با مشکلات والدین با الکل ودر فرانسه با سیگار کشیدن آن ها در ارتباط بوده است.   همچنین این تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن مادران در افزایش احتمال مصرف دخانیات در دخترانشان بیشتر از پسرانشان تاثیر دارد.در این تحقیقات، افرادی که در دوره ای از کودکی خود با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده اند، با احتمال بیشتری در بزرگسالی به سراغ سیگار رفته اند.

لوکس ترین انگشتر های نقره زنانه در گالری شمرون

78288894

چرا این موضوع مهم است؟ این مطالعات نشان می دهد که درمان های خارجی نمی توانند در سطح بالایی در کاهش میزان سیگار و یا درمان چاقی افراد موثر باشند. این امر یک تصمیم درونی است و این خود بیمار است که باید برای کنار گذاشتن عادات بد زندگی مانند سیگار کشیدن و یا تعدیل رژیم غذایی خود تصمیم بگیرد. به بیان دیگر، او باید نتایج تصمیمات و سبک زندگی ای را که دارد بپذیرد و برای تغییر آن تلاش کند. معمولا در سیاست های عمومی بهداشت، اهمیت سبک زندگی هر فرد و تاثیر پذیری آن از شرایطی که گاهی در کنترل خود فرد نیست، مانند عادات زندگی والدین، در نظر گرفته نمی شود. این سیاست ها تنها بر روی روش های درمانی و دسترسی افراد به درمان های موجود تمرکز می کنند، که به نظر تا حدودی ناکارآمد هستند. چرا که افراد یک جامعه، به طور مساوی امکان دسترسی به روش های درمانی و همچنین داشتن یک سبک زندگی مناسب را ندارند و حتی در این خصوص آموزشی هم ندیده اند. به گفته ی اقتصاددان آمریکایی، جان رومر، یک راه برای آنکه با هرکسی در جامعه به طور مساوی رفتار شود این است که افراد را به خاطر آنچه که مسولیتی در قبالش نداشته اند، سرزنش نکنیم. به عبارت دیگر، در جامعه باید هر کس مسئول کار و شرایطی باشد که خودش به وجود آورده است و نه آنچه که در کودکی و به خاطر عادات غلط زندگی و یا انتخاب های والدینش، برای او به وجود آمده است. البته سایر تحقیقات نشان می دهد که حتی اگر میان مسئولیت های واقعی افراد و آنچه که دیگران برای او تصمیم گرفته اند نیز تمایز قائل شویم، در امر ارتقا سلامتی مردم دچار محدودیت هایی هستیم. چرا که در بسیاری از کشور ها علاوه بر انتخاب های خود فرد، شرایط خانواده و عادات زندگی، عوامل دیگری نیز موثر هستند.    

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :