بلک فرایدی یا “جمعه سیاه”, بزرگترین روز حراجی سال ۲۰۲۰ چه روزیست و تاریخچه آن چیست؟

چرا به این روز “جمعه ی سیاه” گفته می شود؟ تاریخچه و معنی نامِ بزرگترین روز حراجی در سال!

در سال های اخیر، جمعه ی سیاه به یکی از بزرگترین و پر سود ترین روز های حراجی در آمریکا و حتی سراسر جهان و این اواخر حتی در ایران تبدیل شده است. این روز آخرین اتفاق مهم سال میلادی است. در این روز خریدار های دیوانه در صف های طولانی به مغازه ها حمله ور می شوند تا وسایلی چون تلویزیون و اسباب بازی های ارزان قیمت را بخرند. آن ها البته می توانند در خانه نشسته و در اولین ساعات روز بهترین معاملات را با ارزان ترین قیمت و به صورت انلاین انجام دهند.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در سال ۲۰۲۰ چه تاریخی است؟

مطلع باشید که جمعه سیاه یا بلک فرایدی سال ۲۰۲۰ در ۲۷ نوامبر مصادف با روز جمعه هفتم آذر ماه سال ۱۳۹۹ خواهد بود. گالری شمرون کلیه اقلام موجود در وبسایت و فروشگاه حضوری را با ۳۰ درصد تخفیف ویژه ارایه میکند. کد تخفیف جهت استفاده در سایت BF2019 میباشد، همچنین میتوانید از طریق پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام سفارشات خود را ثبت نمایید. آدرس @Shemroniha_shop .جهت مشاهده لیست کامل دسته بندی محصولات گالری شمرون اینجا را کلیک کنید

و اما تاریخچه بلک فرایدی

در ایالات متحده آمریکا روز بعد از شکر گذاری را جمعه ی سیاه می نامند. در این روز مردم در حالی که از تعطیلات لذت می برند، برای خرید به خیابان ها می آیند. سایت های خرده فروشی در آمریکا مانند آمازون و وال مارت، که همگی زیر نظر آسدا هستند، استفاده از مزایای این روز را برای همه ی افراد دنیا آسان تر کرده اند. مردم در هر گوشه از دنیا به صورت آنلاین می توانند در این مراسم شرکت کنند. اما چرا چنین روزی را جمعه ی سیاه می نامیم؟ در دهه ی ۱۹۸۰ میلادی، برای اولین بار عبارت “جمعه ی سیاه” توسط خرده فروشان مورد استفاده قرار گرفت. آن ها از این عبارت استفاده کردند تا نشان دهند که پس از یک سال ضرر داشتن، بالاخره در یک روز به سود قابل توجهی دست یافته اند. اما این موضوع تنها دلیل به وجود آمدن این عبارت نیست. در زمان های گذشته برده ها را یک روز بعد از روز شکرگذاری می فروختند. در حالی که عده ای از مردم این شایعه را علت واقعی نام گذاری این روز به عنوان جمعه سیاه می پندارند، عده ای دیگر نیز معتقدند که منشا این عبارت باید اتفاق جدید تری باشد.  

جدید ترین محصولات گالری شمرون

ترافیک شدید در فیلادلفیا، روز بعد از شکر گذاری. عبارت جمعه ی سیاه می تواند به خاطر چنین اتفاقی به وجود آمده باشد.
ترافیک شدید در فیلادلفیا، روز بعد از شکر گذاری. عبارت جمعه ی سیاه می تواند به خاطر چنین اتفاقی به وجود آمده باشد.

مشکل ترافیک بر اساس گفته های جوزف پی بارت عبارت “جمعه ی سیاه” را اداره ی پلیس فیلادلفیا برای اولین بار به کار برده است. وی در گذشته گزارشگر پلیس در مجله ی فیلادلفیا بوده است. در یک  مقاله در سال ۱۹۹۴، این خبرنگار به استفاده از عبارت جمعه ی سیاه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی شهر فیلادلفیا اشاره کرده است. او نوشته است که پلیس برای توصیف ترافیک بسیار شدیدی که به خاطر هجوم مردم به شهر در تعطیلات اتفاق افتاده بود، از عبارت “جمعه ی سیاه” استفاده کرده است. این ترافیک در روز بعد از شکر گذاری اتفاق افتاد. او نوشته است: “این روزی بود که بابا نوئل به مرکز خرید رفت و تمام بچه ها شهر می خواستند که او را ببیند. اولین روز خرید های کریسمس بود. مدرسه ها بسته شده بودند. اواخر روز نیز افرادی از خارج شهر برای دیدن بازی فوتبال به شهر آمدند. ”

جمعه ی سیاهی دیگر: برخورد میان پلیس و حامیان حق رای زنان در سال 1910. این روز به عنوان "جمعه ی سیاه" شناخته می شود. ( منبع عکس: میرورپیکس)
جمعه ی سیاهی دیگر: برخورد میان پلیس و حامیان حق رای زنان در سال ۱۹۱۰٫ این روز به عنوان “جمعه ی سیاه” شناخته می شود. ( منبع عکس: میرورپیکس)

“در جمعه های سیاه هیچ پلیس راهنمایی و رانندگی ای اجازه ی مرخصی ندارد. این افراد به ۱۲ گروه گشت تقسیم می شوند. گاهی نیز پلیس آگاهی برای حفظ نظم شهر به مرکز شهر فراخوانده می شود.” “امروزه منشا این عبارت در تاریخ گم شده است. اولین بار یک مامور ترافیک بود که از این عبارت استفاده کرد. او در حالی که با یک پرچم بر روی یک سکوی چوبی ایستاده بود، این عبارت را به کار برد. در آن زمان هنوز چراغ های راهنمایی و رانندگی استفاده نمی شدند.” در اوایل دهه ۱۹۶۰، بارت صفحه ی اول روزنامه خود را به داستانی در مورد روز شکرگذاری اختصاص داد. او در این مقاله از عبارت “جمعه ی سیاه” برای توصیف ترافیک شدید در آن روز استفاده کرد. این اسم ماندگار شد. در تمام آمریکا و بعد از آن در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفت. استفاده های دیگر از این عنوان در سرتاسر دنیا در سرتاسر دنیا، در طول تاریخ از عبارت جمعه ی سیاه برای توصیف هر اتفاق ناگواری که در جمعه رخ می دهد، نیز استفاده. در آن زمان از این عبارت نه برای توصیف خرید مردم می شود. اولین گزارش ها در مورد استفاده از این عبارت به سال ۱۸۶۹ باز میگردد بلکه برای توصیف سقوط بازار طلای آمریکا در ۲۴ سپتامبر همان سال استفاده شد. دو سرمایه دار بی رحم وال استریت، جِی گولد و جِیک فیسک با همکاری یکدیگر مقدار زیادی از طلای ملی را خریداری کردند تا بتوانند با قیمت بسیار بالاتر آن ها را به فروش برسانند و سود بسیار زیادی را از آن خود کنند. اما در این روز توطئه ی آن ها به نتیجه نرسید و بازار بورس سقوط کرد. در نتیجه ی آن تمام افراد، از ثروتمند ترین آن ها تا کشاورزان، ورشکست شدند.  

توطئه: جیمز فیسک جونیور( چپ) و جی گولد (در وسط عکس) برای سرمایه ی مردم نقشه می کشند- اما همه ی آن را از دست می دهند. (منبع عکس: گتی)
توطئه: جیمز فیسک جونیور( چپ) و جی گولد (در وسط عکس) برای سرمایه ی مردم نقشه می کشند- اما همه ی آن را از دست می دهند. (منبع عکس: گتی)

جنگ اِسکُوار در گلاسگو در ۳۱ ژانویه ی ۱۹۱۹ نیز یکی دیگر از جمعه های سیاه تاریخ است. یکی از شورش های شدیدی که در تاریخ این شهر به ثبت رسیده است. این نزاع پیرامون کمپینی که برای کاهش ساعت های کاری شروع شده بود، شکل گرفت و بعد ها به یک اعتصاب فراگیر تبدیل شد. عده ی زیادی از مردم آسیب دیدند. در نتیجه ی این اتفاق، ساعت های کاری کوتاه تر شدند. ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹: اعتراض ها در اتاق مبادلات طلا در نیویورک و در روز “جمعه ی سیاه” همچنین از این عبارت برای توصیف روز های بد نبرد در جنگ جهانی دوم، آتش سوزی های ویرانگر جنگل های استرالیا و اعتراض عای مسالمت آمیز در مرکز کشور مالدیو که به خشونت کشیده شد، نیز استفاده شده است. مشهور ترین اتفاق نوامبر سال ۱۹۱۰ بود. در این زمان صد ها نفر از طرفداران حق رای زنان و شرکت آن ها در انتخابات به سمت پارلمان راهپیمایی کردند. پلیس به آن ها حمله کرد و عده ای را نیز دستگیر نمود.

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در سال ۲۰۲۰ چه تاریخی است؟

اگر شما هم با مطالعه این مقاله علاقه مند به خرید در این روز خاص شده اید مطلع باشید که جمعه سیاه یا بلک فرایدی سال ۲۰۲۰ در ۲۷نوامبر مصادف با روز جمعه هفتم آذر ماه سال ۱۳۹۹خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :