در مورد رژیم فِلِکسِتِریَن Flexitarian یا انعطاف پذیر چه می دانید؟

در مورد رژیم زمستانی فِلِکسِتِریَن چه می دانید-۱

فصل زمستان در حال نزدیک شدن است و در حال حاضر دمای هوا در بسیاری از شهر ها و کشورهای دنیا کاهش پیدا کرده است. این بدان معناست که تا چند ماه آینده امکان دویدن در هوای آزاد و سوزاندن چربی ها به شکل معمول گذشته، امکان پذیر نیست. با این حال، به باور بسیاری از متخصصان تغذیه فصل زمستان زمان بسیار خوبی برای بهبود رژیم غذایی و سالم سازی بدن است. سبزیجات فصلی مغذی  متنوعی در این فصل وجود دارند که استفاده از آن ها می تواند کمبود های بدن را به راحتی جبران کند. اگر به دنبال رژیم لاغری و یا کاهش وزن هستید، فصل زمستان به واسطه ی وجود تنوع سبزیجات می تواند شروع خوبی برای دوره ی لاغری باشد. رژیم های مختلفی نیز برای این فصل معرفی شده اند که پایه ی بسیاری از آن ها را سبزیجات فصلی تشکیل می دهد. رژیم فِلِکسِتِریَن (Flexitarian) یا “انعطاف پذیر” یکی از رژیم های جدیدی است که توسط متخصصین برای ماه های سرد سال معرفی شده است. این رژیم به ویژه برای افرادی که علاقه مند به محصولات گیاهی، صیفی جات و سبزیجات هستند، می تواند انتخاب مناسبی باشد. اگر به دنبال کاهش وزن، افزایش سلامت بدن و همچنین نجات سیاره ی زمین هستید، ما رژیم فِلِکسِتِریَن را به شما پیشنهاد می کنیم.

Image result for fitness in winter

در حال حاضر دمای هوا در بسیاری از شهر ها و کشورهای دنیا کاهش پیدا کرده است. این بدان معناست که تا چند ماه آینده امکان دویدن در هوای آزاد و سوزاندن چربی ها به شکل معمول گذشته، امکان پذیر نیست.

رژیم Flexitarian چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، رژیم Flexitarian یک سیستم غذایی انعطاف پذیر مبتنی بر گیاه خواری است. در مقایسه با سایر گیاه خواران (از جمله گیاه خوارانی که از گوشت ماهی استفاده می کنند، گیاه خوارانی که از محصولات لبنیاتی استفاده می کنند و یا گیاه خوارانی که به طور کلی از تمام محصولات حیوانی خودداری می کنند)، افرادی از که از رژیم غذایی فِلِکسِتِریَن پیروی می کنند، گستره ی بزرگتری از انتخاب ها را در اختیار دارند. ایده ی اصلی رژیم غذایی انعطاف پذیر به طور کلی بر پایه ی گیاهان کار می کند، اما استفاده از گوشت و ماهی در موارد مختلف بلامانع است. افرادی که از رژیم انعطاف پذیر پیروی می کنند تحت هیچ عنوان از مواد غذایی فراوری شده استفاده نمی کنند. همچنین این افراد مصرف روغن زیتون، سیب و گردو و لوبیا را افزایش می دهند.

اگرچه رژیم غذایی Flexitarian قوانین سختگیرانه ای ندارد، اما به طور استاندارد یک فرد باید از ۲۱ وعده ی غذایی در هفته، حداقل دو سوم آن را به طور کامل از محصولات گیاهی استفاده کند. از سویی دیگر، گوشت و مرغ به عنوان پایه ی اصلی غذا در نظر گرفته نمی شود، بلکه آن ها را در کنار سایر سبزیجات سرو می کنند. به عنوان مثل یک بشقاب سوپ کدو تنبل در کنار سبزیجات تایلندی را می توان با یک یا دو تکه فیله ی مرغ تکمیل کرد.

برای شروع رژیم فِلِکسِتِریَن شما می توانید از رژیم غذایی حال حاضر خود کمک بگیرید. وعده های خود را بر اساس اصل “دو سوم گیاه” تنظیم کنید و تلاش کنید تا پایه ی وعده های خود را از محصولات پروتئینی به سمت محصولات گیاهی هدایت کنید. شما می توانید از پودینگ چیا و یا جو دو سر در ترکیب با کمک شیر های گیاهی ساخته شده است، به عنوان صبحانه استفاده کنید. سوپ های خانگی، مرباهای دست ساز و ترشیجات از جمله انتخاب های مقرون به صرفه و آسانی هستند که می توانند به عنوان غذاهای سریع جای خود را با فست فود ها، عوض کنند. تلاش کنید تا یخچال و فریزر خود را با کنسرو سبزیجات، ماکارونی، حبوبات، ادویه های مختلف، خورشت ها و سوپ ها، پر کنید. در نهایت نیز تلاش کنید تا در هر فصل از محصولات تازه ی مرتبط با آن فصل استفاده کنید. این کار تنوع را به مواد غذایی مورد استفاده شما اضافه می کند و کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم را به امری آسان تبدیل می کند.

در مورد رژیم زمستانی فِلِکسِتِریَن چه می دانید-1
در مورد رژیم زمستانی فِلِکسِتِریَن چه می دانید-۱

اگرچه رژیم غذایی انعطاف پذیر قوانین سختگیرانه ای ندارد، اما به طور استاندارد یک فرد باید از ۲۱ وعده ی غذایی در هفته، حداقل دو سوم آن را به طور کامل از محصولات گیاهی استفاده کند.

چرا رژیم Flexitarian را انتخاب کنیم؟

پیروی کردن از رژیم Flexitarian مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال، این رژیم بسیار مقرون به صرفه است. گوشت و مرغ، نسبت به سبزیجات یک منبع پروتئین گران قیمت محسوب می شوند، به خصوص اگر گوشت مرغوب را انتخاب کنیم. منابع پروتئین در سبزیجات در محصولاتی مانند لوبیا، عدس یا کینوا به وفور پیدا می شوند و به عنوان یک منبع پروتئین از قیمت پایین تری نیز برخوردار هستند. فیبر موجود در سبزیجات نیز به شما کمک می کند تا برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کنید و همین امر می تواند هزینه ی خوراک را برای شما کاهش دهد.

از سویی دیگر رژیم انعطاف پذیر فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد.پیروی از این شیوه و افزایش میزان مصرف سبزیجات می تواند خطر ابتلای فرد به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و حتی اختلالات شناختی را کاهش دهد.  اگرچه در رژیم غذایی فِلِکسِتِریَن استفاده از گوشت و مرغ به طور کامل قطع نمی شود، اما با کاهش مصرف آن احتمال نارسایی قلبی در افراد تا ۴۲ درصد کاهش پیدا می کند.

در نهایت نیز با استفاده از رژیم Flexitarian شما می توانید به حفظ کره ی زمین کمک کنید. تحقیقات سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد نشان داده است که ۱۴٫۵ درصد از گازهای گلخانه ای منتشر شده در دنیا از منبع گاوداری صنعتی است. با کاهش استفاده از محصولات گوشتی، شما می توانید در نهایت به حفظ کره ی زمین نیز کمک کنید.

Image result for fitness in winter

ممکن است برخی از افراد به دلیل سرمای هوا و تاریکی سریع روز ورزش کردن را در زمستان را متوقف کنند.

این ۴ عادت اشتباه خود در زمستان را کنار بگذارید!

در راستای کاهش وزن و رسیدن به اندامی دلخواه، رعایت رژیم غذایی و همچنین انجام فعالیت های بدنی  اهمیت بالایی دارند. با این وجود، عادات رفتاری ما انسان ها مطابق با اب و هوا در فصل های مختلف سال، تغییر می کند. بررسی این عادات و نقش آن ها در کاهش وزن بدن نتایج جالبی را برای دانشمندان به همراه داشته است. ما در اینجا به طور مختصر، ۴ عادت اشتباه که در فصل زمستان شکل می گیرند و می توانند بر روی فرایند کاهش وزن اثر داشته باشند را بررسی می کنیم.

زمستان به معنای صبح و عصر های بسیار سرد است. از آنجایی که معمولا این بخش از روز یکی از محبوب ترین گزینه های برای فعالیت های روزانه مانند پیاده روی و یوگا می باشد، ممکن است برخی از افراد به دلیل سرمای هوا و تاریکی سریع روز،  ورزش کردن را متوقف کنند. این یکی از خطراتی است که می تواند روند کاهش وزن شما را با مشکل روبرو کند.

عدم مصرف پروتئین به اندازه ی کافی یکی دیگر از خطراتی است که در پاییز و زمستان فرایند کاهش وزن شما را تهدید کند. اگرچه سبزیجات فصلی غنی از مواد غذایی مختلف هستند، اما ذخیره ی پروتئین کمی دارند. بنابراین ممکن است به صورت ناخودآگاه پروتئین کمتری را به بدن خود برسانید. استفاده از لبنیات، لوبیا و عدس در این زمان از سال می تواند به جلوگیری از این اتفاق بسیار کمک کند.

چایی و قهوه از جمله محبوب ترین نوشیدنی های گرم در پاییز و زمستان هستند و از آنجایی که معمولا در کنار آن ها از قند و شیرینی استفاده می کنیم، به طور میانگین مصرف کالری ما در طول پاییز و زمستان افزایش پیدا می کند. بهتر است با کنترل بیشتری از این نوشیدنی های گرم در طول روزهای سر دسال استفاده کنیم.

در نهایت نیز، مصرف آب به مقدار کافی یکی از مهم ترین اصل ها در کاهش وزن و داشتن بدنی سالم است که در طول پاییز و زمستان کمتر به آن توجه می شود. تلاش کنید تا در طول پاییز و  زمستان، با دقت بیشتری مصرف اب روزانه ی خود را دنبال کنید تا از کمبود آب در بدن و بروز بیماری های ثانویه جلوگیری به عمل اید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کد امنیتی را وارد نمایید :